Dostosowanie do dynamicznie zmieniających się regulacji, które są coraz bardziej wymagające i restrykcyjne, oraz rosnące zagrożenia cybernetyczne są to obecnie kluczowe obszary inwestycji IT w sektorze bankowym i szerzej w obszarze finansów. Jak podkreśla Tatiana Giemza, dyrektorka Obszaru Biznesowego – Sektora Bankowo-Finansowego w Sygnity, banki muszą znaleźć równowagę między wysokim poziomem zabezpieczeń, dostosowaniem się do wymagań instytucji nadzorczych a intuicyjnością obsług.
Bezpieczeństwo to absolutny priorytet. Szczególnie w kontekście młodszych pokoleń, które preferują mobilne rozwiązania. Nowoczesne technologie, takie jak biometria, rozpoznawanie twarzy czy skanowanie odcisków palców, coraz częściej zastępują tradycyjne metody uwierzytelniania, to banki muszą więc zadbać, aby były one zarówno bezpieczne, jak i wygodne dla użytkowników – podkreśla Tatiana Giemza.
Wzrost znaczenia sztucznej inteligencji w bankowości przynosi nowe możliwości, ale i wyzwania. AI może znacząco przyspieszyć procesy operacyjne, jednak jej wdrażanie musi odbywać się z zachowaniem pełnej zgodności z przepisami, w tym RODO. Nie można też zapominać o konieczności kontroli, testowania oprogramowania oraz przeglądu kodu źródłowego. To szczególnie istotne w bankowości elektronicznej, gdzie najmniejszy błąd może prowadzić do wycieku danych lub utraty środków finansowych.
Naszą rolą jako integratora jest dostarczanie odpowiednich narzędzi oraz edukowanie klientów i partnerów. Powinniśmy nie tylko prezentować korzyści płynące z wykorzystania AI, ale także wskazywać na potencjalne zagrożenia, aby uniknąć ryzyka utraty zaufania do instytucji finansowych – zapewnia Tatiana Giemza.
AI to jednak nie jedyna technologia wykorzystywana przez sektor bankowo – finansowy. Równie ważna jest automatyzacja procesów.
Dobrym przykładem automatyzacji bez wykorzystania sztucznej inteligencji jest nasz system automatyzacji procesów – w ostatnim raporcie wykazaliśmy, że udało się uzgodnić rachunki nostro i konta wewnętrzne, obejmujące blisko 115 milionów pozycji kwartalnie, osiągając 98 procent skuteczności automatycznych dopasowań – i to bez użycia AI.
Rozwój kanałów zdalnych przy jednoczesnym zmniejszaniu liczby placówek to wyzwanie równie ważne jak cyfryzacja. Sektor bankowy oczekuje wsparcia w modernizacji i poprawie jakości usług zarówno, jeśli chodzi o kanały cyfrowe jaki i te punkt, które pozostają do dyspozycji klientów. Mimo że największe banki posiadają wewnętrzne zespoły IT, wspomagają się zewnętrznymi partnerami technologicznymi, którzy nie tylko dostarczają rozwiązania i konsultacje, ale również wsparcie serwisowe i specjalistów znających specyfiką branży.
Banki rzadko posiadają własne systemy centralne – najczęściej kupują je od dużych globalnych dostawców. Często jednak poszukują specjalistów działających lokalnie, w Polsce, którzy znają specyfikę rynku i potrafią obsługiwać systemy w języku polskim. To kluczowe, ponieważ na co dzień z tych rozwiązań korzystają krajowi użytkownicy. W ramach naszych usług zajmujemy się zarówno doradztwem i konsultingiem, jak i dostarczaniem własnych produktów oraz serwisowaniem systemów firm trzecich. Dzięki temu banki mogą nie tylko skorzystać z naszego wsparcia i porad, ale również – jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy – oczekiwać natychmiastowej reakcji i szybkiego rozwiązania – mówi Tatiana Giemza, dyrektorka Obszaru Biznesowego – Sektora Bankowo-Finansowego w Sygnity.
Sygnity, jako firma o ponad 30-letnim doświadczeniu, od lat wspiera banki w cyfrowej transformacji. Realizowane projekty koncentrują się m.in. na automatyzacji procesów back office, rozliczeniach i płatnościach oraz raportowaniu regulacyjnym.