AUTO1.com, wiodąca europejska platforma hurtowa do handlu samochodami używanymi, opublikowała coroczny raport „Trendy pojazdów elektrycznych 2024” wraz z wynikami ankiety wśród partnerskich dealerów. Pokazują one, jak pojazdy elektryczne stopniowo, lecz konsekwentnie, zdobywają rynek samochodów używanych. W 2024 roku na AUTO1.com sprzedano ponad 18 600 pojazdów elektrycznych (w tym BEV, PHEV i HEV), co oznacza wzrost o 10% rok do roku w porównaniu z 2023 rokiem, kiedy sprzedano około 17 000 takich pojazdów. Ten wzrost podkreśla rosnące zapotrzebowanie na bardziej zrównoważone rozwiązania mobilności w całej Europie.

Pod względem liczby sprzedanych pojazdów na AUTO1.com Toyota, Mercedes-Benz i Volkswagen zajmują trzy pierwsze miejsca. Po raz pierwszy od 2021 roku Tesla nie znalazła się w pierwszej trójce i zajęła szóste miejsce. Toyota utrzymała pozycję lidera już czwarty rok z rzędu, potwierdzając swoją dominację na rynku. Mercedes awansował z szóstego miejsca w 2023 roku na drugie w 2024 roku, dzięki imponującemu wzrostowi sprzedaży o 66% r/r na AUTO1.com. Volkswagen, który w ubiegłym roku był drugi, spadł na trzecie miejsce, notując spadek o 12% r/r. BMW utrzymało czwartą pozycję, wykazując solidny wzrost o 12% r/r, natomiast Volvo awansowało z siódmego miejsca na piąte, notując wzrost o 44% r/r. Chińskie marki MG (wzrost o 257%) i Lynk & Co (wzrost dwudziestokrotny) odnotowały najwyższe wskaźniki wzrostu r/r, umacniając swoją pozycję na europejskim rynku samochodów elektrycznych.

Zdecydowana większość używanych samochodów elektrycznych jest przedmiotem handlu transgranicznego, a Holandia, Francja i Hiszpania napędzają wzrost rynku

Około trzy czwarte (76%) wszystkich pojazdów elektrycznych sprzedawanych na AUTO1.com to transakcje transgraniczne. Dane pokazują również, że samochody elektryczne są wciąż stosunkowo młode na rynku wtórnym – 61% sprzedanych pojazdów miało od 1 do 5 lat. Ponadto 24% samochodów elektrycznych miało przebieg poniżej 10 000 km, co wskazuje na ich stosunkowo niskie zużycie. Większość z nich była sprzedawana w przedziale cenowym od 10 000 do 35 000 euro, co zapewnia dostępność dla szerokiego grona nabywców w Europie.

Rankingi krajów pod względem sprzedaży aut elektrycznych na AUTO1.com również wykazały ciekawe zmiany. Holandia trzeci rok z rzędu utrzymała pozycję lidera, Francja pozostała na drugim miejscu, a Hiszpania awansowała z piątego na trzecie miejsce, osiągając wzrost o 53% r/r. Dania, która była trzecia w zeszłym roku, spadła na czwarte miejsce, a Polska awansowała z ósmego na piąte miejsce, notując wzrost o 56% r/r.

Ankieta AUTO1.com: dealerzy spodziewają się większej liczby transakcji samochodami elektrycznymi w tym roku

Według internetowej ankiety przeprowadzonej przez AUTO1.com wśród swoich partnerskich dealerów, 36% europejskich partnerów handlowało co najmniej jednym samochodem elektrycznym w 2024 roku, w porównaniu do 35% w 2023 roku, co stanowi wzrost o 1 punkt procentowy r/r. Patrząc w przyszłość, prawie połowa partnerów AUTO1.com (46%) spodziewa się sprzedać co najmniej jedno auto elektryczne w 2025 roku, podczas gdy w 2024 roku takie oczekiwania miało 44%.

Wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych i hybrydowych w ubiegłym roku był napędzany głównie przez hybrydy, podczas gdy transakcje dotyczące samochodów elektrycznych BEV nieco spadły. Odzwierciedla to obecne nastroje konsumentów i rynku. Zdecydowana większość transakcji autami elektrycznymi to sprzedaż transgraniczna, co podkreśla rosnące znaczenie silnej europejskiej sieci handlowej. Jako eksperci w tej dziedzinie, cieszymy się, że możemy nadal wspierać naszych dealerów danymi i narzędziami, które pozwolą im wykorzystać te trendy i rozwijać biznes zgodnie z ewoluującymi preferencjami klientówmówi Piotr Baranowicz, Vice President w Grupie AUTO1.com na Europę Środkowo-Wschodnią.

Pomimo stabilnych cen aut elektrycznych zasilanych akumulatorowo (BEV) w I kwartale, większość dealerów spodziewa się ich spadku

Jeśli chodzi o ceny pojazdów BEV, dwóch na trzech europejskich dealerów (67%) spodziewa się spadku cen, podczas gdy 17% uważa, że pozostaną one bez zmiany. Z kolei 16% nadal oczekuje wzrostu cen w tym roku. Indeks3 typu paliwa Grupy AUTO1 za I kwartał 2025 roku wskazuje na stabilność cen na rynku używanych samochodów elektrycznych – indeks rozpoczął i zakończył kwartał na poziomie 102,5, mimo niewielkiego spadku w lutym. W ujęciu rocznym ceny aut elektrycznych pozostały stabilne, notując jedynie minimalny spadek o 0,2% od marca 2024 do marca 2025. Po znaczącym spadku o 11,7% w I kwartale 2024 roku, stabilność w pierwszym kwartale tego roku daje pozytywne perspektywy na kolejne miesiące.

epoint
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze