Polska Grupa Górnicza (PGG) wybrała technologię IBM watsonx do uruchomienia czatbota, którego zadaniem jest wsparcie obsługi klienta oraz wewnętrznych procesów operacyjnych. Czatbot, wykorzystujący możliwości platformy IBM watsonx Assistant, idealnie wpisuje się w potrzeby największego producenta węgla w Unii Europejskiej. Obecnie Polska Grupa Górnicza pracuje nad projektem, który wykorzystuje duże modele językowe i kontekstowe przeszukiwanie dokumentów, aby przyspieszyć i zoptymalizować proces wyszukiwania informacji w firmie.
Współpraca IBM i Polskiej Grupy Górniczej w tym obszarze rozpoczęła się w 2022 roku i była odpowiedzią na wyzwania związane z dywersyfikacją dostaw węgla po wprowadzeniu sankcji na Rosję. PGG mierzyła się z lawinowym wzrostem pytań od klientów, co skłoniło spółkę do wdrożenia czatbota wykorzystującego IBM watsonx Assistant. Zachęcona dobrymi wynikami wdrożenia, PGG we współpracy z IBM rozbudowała jego funkcje, umożliwiając klientom przeprowadzenie sekwencyjnej rozmowy, w celu uzyskania rzetelnej i konkretnej odpowiedzi na zadane pytanie. Było to kluczowe rozwiązanie, zwłaszcza w kontekście wsparcia klientów i rozwiązywania najczęściej występujących problemów.
Od prostego rozpoznawania intencji do zaawansowanej analizy
Pierwsza wersja czatbota Polskiej Grupy Górniczej działała na zasadzie prostego rozpoznawania i klasyfikowania intencji. System, za pomocą technik NLP, identyfikował powód zapytania (intencję) i udzielał odpowiedzi na podstawie wyuczonych pytań, stanowiących dane treningowe modelu. Kolejnym etapem rozwoju było wprowadzenie nowej wersji czatbota, opartego na akcjach, który zadawał użytkownikowi dodatkowe pytania w celu generowania bardziej precyzyjnych odpowiedzi. W 2023 roku PGG, współpracując z IBM, rozpoczęła projekt tworzenia aplikacji do inteligentnego wyszukiwania treści w dokumentach, opartej na ich kontekstowym przeszukiwaniu. Aplikacja została wzbogacona o komponent, który podsumowuje informacje znalezione w poszczególnych dokumentach, wykorzystując do tego celu duże modele językowe.
IBM Watson Discovery funkcjonuje jako baza wiedzy, gdzie przechowywane są dokumenty, oraz jako mechanizm przeszukujący. Z kolei IBM watsonx.ai wykorzystuje duże modele językowe LLM przetwarzające fragmenty dokumentów z IBM Watson Discovery i odpowiadające w taki sposób, jakbyśmy kontaktowali się ze specjalistą, który zapoznał się z materiałami źródłowymi i wypowiedział się swoimi słowami.
Przygotowania do wdrożenia AI w kolejnych działach
W najbliższych miesiącach Zakład Informatyki i Telekomunikacji PGG planuje udostępnienie aplikacji pracownikom wybranych działów firmy, zaczynając od wykorzystania platformy watsonx i możliwości AI do analizy dokumentacji ISO. Decyzja o wyborze IBM jako partnera projektu wynikała z elastyczności i jakości oferowanej technologii.
Testowaliśmy różne rozwiązania dostępne na rynku, ale IBM watsonx Assistant okazał się najlepszym wyborem – zarówno pod względem renomy, jak i modelu licencyjnego, który umożliwia korzystanie z różnych opcji AI bez zwiększania kosztów – mówi Marcin Spisak, dyrektor Zakładu Informatyki i Telekomunikacji Polskiej Grupy Górniczej.
Watsonx Assistant nie tylko wspiera codzienną pracę, ale także otwiera nowe możliwości rozwoju w obszarach takich jak analityka dokumentów czy zarządzanie danymi.
Rozmawiamy o tym, jak szerzej wykorzystać watsonx Assistant do analityki dokumentów. Pierwszym etapem jest wsparcie procesów ISO, a jeżeli to się sprawdzi, kolejnym krokiem będzie wdrożenie tej technologii na przykład w dziale prawnym firmy – dodaje dyrektor Zakładu Informatyki i Telekomunikacji Polskiej Grupy Górniczej.
Rozwój technologii AI w PGG to odpowiedź technologiczna na przyszłe potrzeby branży
Polska Grupa Górnicza, poszukując innowacyjnych rozwiązań wspierających transformację procesów wewnętrznych, wybrała IBM watsonx Assistant jako kluczowe narzędzie wspierające cyfryzację i automatyzację działań. To krok w stronę zrównoważonego rozwoju, w którym sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę.
Transformacja górnictwa wymaga nie tylko optymalizacji procesów, ale również zbudowania ekosystemu zdolnego do szybkiego adaptowania się do zmieniających warunków. Dzięki IBM watsonx Polska Grupa Górnicza zyskuje:
- Zaawansowaną analitykę dokumentów – wspierającą procesy ISO oraz przyszłe wdrożenia w kolejnych obszarach biznesowych, między innymi w zakresie obsługi prawnej. Narzędzie umożliwia automatyczne wyszukiwanie, klasyfikowanie, przetwarzanie i wnioskowanie z danych tekstowych.
- Efektywniejszą komunikację wewnątrz firmy oraz poprawę jakości obsługi klientów – IBM watsonx Assistant może być wykorzystany jako zaawansowany czatbot, integrujący funkcje obsługi klienta z automatycznym przetwarzaniem zapytań oraz wspierający komunikację pomiędzy pracownikiem, a służbami administracyjnymi.
- Wielofunkcyjność – skalowalny model licencyjny pozwalający wdrażać nowe moduły AI, wspierające kolejne obszary m.in. w zakresie zarządzanie logistyką, optymalizację produkcji czy predykcję utrzymania ruchu w oparciu o dane z systemów IoT.
Naturalna ewolucja wdrożenia
Jesteśmy zadowoleni, że Polska Grupa Górnicza wybrała technologię IBM i doceniła kompletność i integralność zaproponowanego przez nas rozwiązania w zakresie elastyczności w doborze modeli, warstwy danych, jak również krytyczny aspekt nadzoru nad wykorzystywanymi modelami i ich regulacyjną zgodność. Firma PGG dokonała ciekawej ewolucji w wykorzystaniu AI – od klasycznego czatbota po nowoczesne wdrożenie bazujące na platformie watsonx i sztucznej inteligencji, jakim jest projekt aplikacji do inteligentnego przeszukiwania dokumentów. Wspólnie przeszliśmy drogę od prostego rozpoznawania intencji do zaawansowanego systemu, który samodzielnie tworzy odpowiedzi na podstawie analizy intencji i dokumentów. To wszystko doskonale obrazuje skuteczność i rozwój naszej technologii – komentuje Marcin Gajdziński, dyrektor generalny IBM Polska, Kraje Bałtyckie i Ukraina.
Sztuczna inteligencja nie tylko wspiera obsługę klienta, ale także zwiększa efektywność procesów wewnętrznych PGG. Dzięki rozwiązaniom takim jak platforma AI i danych IBM watsonx, firmy mogą lepiej zarządzać danymi i automatyzować kluczowe operacje.
Reasumując, wdrożenie AI w Polskiej Grupie Górniczej to przykład na to, jak przedsiębiorstwa mogą łączyć tradycyjną działalność z nowoczesnymi technologiami, odpowiadając na wyzwania związane z cyfryzacją i zrównoważonym rozwojem. Technologia watsonx Assistant pozwala nie tylko zwiększać efektywność, ale także budować fundamenty pod dalszą automatyzację procesów.