BYD, światowy lider w segmencie pojazdów NEV, poinformował o wyprodukowaniu 15-milionowego samochodu. To kolejny ważny moment w rozwoju firmy oraz realizacji jej strategii na rzecz zrównoważonej mobilności.
Pojazdy NEV obejmują zarówno w pełni elektryczne modele BEV, jak i zelektryfikowane samochody wyposażone w przełomowy napęd hybrydowy. Upowszechnianie tych rozwiązań – oferujących wysokie osiągi, efektywność energetyczną oraz wymierne korzyści użytkowe – stanowi jeden z kluczowych elementów długofalowej strategii BYD, ukierunkowanej na ograniczanie globalnego ocieplenia.
Pracownicy BYD świętowali to osiągnięcie podczas ceremonii w fabryce w Jinan w Chinach – zakładzie, który rozpoczął masową produkcję trzy lata temu. 15-milionowym pojazdem NEV, który opuścił linię produkcyjną BYD, był 15-tysięczny egzemplarz modelu N8L – dużego, sześciomiejscowego SUV-a z segmentu premium, oferowanego pod marką DENZA. Model ten wykorzystuje napęd Super Hybrid oraz platformę e3 („e-cube”), znane również z modelu Z9GT – efektownego shooting brake’a, który zapoczątkuje wejście marki DENZA na rynek europejski w 2026 roku.
BYD wyprodukowało swój pierwszy pojazd NEV – model F3DM, będący pierwszym na świecie masowo produkowanym hybrydowym samochodem typu plug-in – w 2008 roku. Osiągnięcie pierwszego miliona pojazdów NEV zajęło BYD 13 lat, jednak dynamiczny rozwój firmy oraz rosnąca popularność jej modeli pozwoliły zwiększyć wolumen z 10 do 15 milionów w zaledwie 13 miesięcy. 14-milionowy egzemplarz NEV zjechał z linii produkcyjnej 9 października 2025 roku.
Najnowsze osiągnięcie to zwieńczenie wyjątkowo udanego roku dla BYD. Łączna produkcja w pierwszych jedenastu miesiącach 2025 roku wyniosła 4,182 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 11,3% r/r. Sprzedaż zagraniczna w tym samym okresie osiągnęła 917 tys. egzemplarzy, przewyższając wynik uzyskany w całym 2024 roku. Obecnie firma działa w ponad 110 krajach i regionach.
BYD jako globalna firma technologiczna konsekwentnie inwestuje w badania i rozwój. W pierwszych trzech kwartałach 2025 roku spółka przeznaczyła na ten cel 43,75 mld RMB (5,3 mld euro), co oznacza wzrost o 31% r/r, podnosząc łączną skumulowaną wartość inwestycji w badania i rozwój do ponad 220 mld RMB (26,65 mld euro). Rezultatem inwestycji są innowacyjne rozwiązania w takich obszarach jak chemia i konstrukcja baterii, inteligentne systemy wspomagania jazdy czy megawatowe ładowanie Flash Charging. To technologia umożliwiające uzupełnianie energii w krótkim czasie, porównywalnym z tankowaniem paliwa. W 2026 roku Flash Charging ma trafić również na rynek europejski.
Obecnie pojazdy BYD są dostępne w sprzedaży w 33 krajach Europy, w ramach ponad 1000 punktów sprzedaży. Firma planuje podwojenie liczby salonów dealerskich do końca 2026 roku.
































































![Marcin Tuszkiewicz (Squaber): hossa wciąż trwa, w 2026 roku wzrośnie znaczenie surowców i spółek przemysłowych [Analiza]](https://www.isbtech.pl/wp-content/uploads/2025/11/maxresdefault-2-150x150.jpg)
