SIG, wiodący dystrybutor specjalistycznych materiałów budowlanych w Europie, przekroczył 1 miliard zł sprzedaży realizowanej przez platformę e-commerce B2B na polskim rynku, rozwijaną wspólnie z partnerem transformacji cyfrowej – Univio. Dynamiczny wzrost jest kontynuowany – w okresie styczeń-październik br. platforma osiągnęła ponad 38-proc. wzrost przychodów online i 25-proc. wzrost klientów w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku. W ramach realizowanej ekspansji zagranicznej polski model sprzedaży omnichannel stał się wzorem dla Grupy SIG w Europie.
Sprzedaż online realizowana przez platformę e-commerce B2B stała się jednym z filarów strategii rozwoju SIG. Za jej rozwój od strony technologicznej odpowiada Univio, lider w zakresie cyfrowej transformacji handlu B2B. Od momentu uruchomienia platformy sprzedaż w kanale online przekroczyła 1 miliard zł na polskim rynku.
W branży budowlanej to znaczące osiągnięcie, bo to jeden z najtrudniejszych sektorów do cyfryzacji, gdzie relacyjny charakter sprzedaży, złożona logistyka i specyfika procesów zakupowych przez lata stanowiły barierę dla transformacji cyfrowej i wkroczenie w świat online. W tym środowisku kluczowe znaczenie ma zaufanie i relacja między wykonawcą a dostawcą – dlatego cyfrowe rozwiązania SIG i Univio nie zastępują relacji, lecz je wzmacniają, przenosząc partnerską współpracę w nowy wymiar.
Sprzedaż online stała się dla nas integralną częścią naszej strategii omnichannel. Dzięki synergii tradycyjnego doradztwa i sieci stacjonarnych oddziałów z innowacyjną platformą e-commerce możemy dziś oferować klientom zupełnie nową jakość współpracy – szybszą, wygodniejszą i w pełni dopasowaną do ich potrzeb – podkreśla Bartosz Pilch, Group Director of Omnichannel Grupy SIG.
Siła technologii i partnerstwa
Sukces sprzedażowy SIG w obszarze online to efekt współdziałania kilku kluczowych elementów. Z jednej strony to sprawdzony model biznesowy – oparty nie tylko na dostępie do materiałów budowlanych, ale także na doradztwie technicznym i wsparciu logistycznym. To, w połączeniu z know-how spółki i nowymi technologiami, pozwoliło osiągnąć zupełnie nową skalę działania i wejść na wyższy poziom jakości obsługi klienta.
Fundamentem transformacji cyfrowej SIG jest rozwijana wspólnie z Univio platforma e-commerce B2B, zintegrowana z systemem ERP oraz rozbudowaną siatką umów handlowych. To dzięki niej w ciągu ostatniego roku przychody online wzrosły o ponad 38%, a baza klientów powiększyła się o 25% (styczeń-październik 2025 w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku).
Kolejne wdrożenia – w tym system PIM, umożliwiający zarządzanie ponad 200 tysiącami produktów, czy program lojalnościowy SIGup – zwiększyły zaangażowanie klientów i średnią wartość ich zakupów (o 125% wyższą wśród uczestników programu).
Od samego początku naszym celem było stworzenie rozwiązania szytego na miarę potrzeb branży budowlanej. Zaprojektowaliśmy funkcje, które realnie skracają procesy zakupowe, umożliwiają personalizację oferty, pozwalają w czasie rzeczywistym prezentować stany magazynowe oraz cenniki dla poszczególnych klientów, a także zwiększają efektywność firm budowlanych. W ten sposób technologia dopasowana do potrzeb rynku może stać się jednym z kluczowych motorów wzrostu – komentuje Tomasz Gutkowski, Head of Business Development w Univio.
Klienci platformy SIG mają dziś do dyspozycji ponad 500 kalkulatorów systemowych, pełną analitykę zakupową, e-dokumenty oraz możliwość zamawiania online 24/7 – prosto na plac budowy. To oszczędność czasu i mniejsze ryzyko przestojów inwestycyjnych.
Platforma e-commerce SIG to dla firm, prowadzących kilka budów równocześnie, ogromna przewaga – porządek, kontrola nad zakupami i pełna transparentność. Na budowie każdy przestój spowodowany brakiem materiałów to realna strata, dlatego stworzyliśmy platformę, która pomaga takim sytuacjom zapobiegać, przypominając o kluczowych produktach i ułatwiając ich szybkie zamówienie – dodaje Tomasz Gutkowski.
Omnichannel przyszłością rynku B2B
Dla SIG e-commerce to nie osobny kanał, lecz centrum cyfrowej współpracy z klientami. To uzasadnione, bo branża dystrybucji materiałów budowlanych coraz mocniej rozwija się czerpiąc z doświadczeń modelu B2C.
Według raportu e-Izby rynek e-commerce B2B w Polsce rośnie w tempie 8-10% rocznie i już dziś odpowiada za transakcje warte setki miliardów złotych. Już co czwarta firma w Polsce wybiera e-commerce jako główny kanał zakupowy, a niemal połowa klientów biznesowych (47%) działa w modelu omnichannel. W efekcie e-commerce staje się strategicznym motorem wzrostu, pozwalającym skalować biznes szybciej niż w tradycyjnym modelu.
Polska wzorem dla Europy
Model wypracowany w Polsce staje się dziś punktem odniesienia dla całej Grupy SIG, działającej w dziewięciu krajach Europy. Na bazie polskich doświadczeń w cyfryzacji, wdrażane są analogiczne rozwiązania w Niemczech oraz Francji.
SIG nie prowadzi klasycznej ekspansji zagranicznej. Stawia na wymianę wiedzy i doświadczeń. Biorąc pod uwagę dobre praktyki z Polski we wdrażaniu cyfrowych rozwiązań, siostrzane spółki zdecydowały się podążyć analogiczną drogą – podkreśla Bartosz Pilch.
Przekroczenie miliarda zł sprzedaży na polskim rynku to dopiero początek. SIG i Univio zapowiadają kolejne inwestycje w takie obszary, jak automatyzację procesów, personalizację oferty opartą na AI oraz rozwój narzędzi wspierających zrównoważone budownictwo.
W e-commerce jesteśmy dziś dla branży benchmarkiem i ciągle wyznaczamy nowe kierunki rozwoju. Dążymy do tego, by zakupy w SIG były nie tylko szybkie i wygodne, ale też wspierały naszych klientów w realizacji ich strategicznych celów – dodaje Bartosz Pilch.
Obecnie już blisko 23% sprzedaży SIG realizowane jest w kanale online, a łączna sprzedaż przy udziale platformy e-commerce przekroczyła 30%. Liczba klientów korzystających z platformy SIG.pl systematycznie rośnie. Czekają ją kolejne dynamiczne zmiany.
Nie wdrażamy funkcji – projektujemy przyszłość e-commerce B2B – podsumowuje Tomasz Gutkowski z Univio.






























































