Producent profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych, grupa kapitałowa LUG, opublikował skonsolidowane wyniki za III kwartał 2025 roku. Przychody ze sprzedaży w tym okresie wniosły 35,94 mln zł, co oznacza spadek o 41,3 proc. r/r. W ujęciu narastającym za trzy kwartały 2025, skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 145,79 mln zł w porównaniu z poziomem 163,42 mln zł za trzy kwartały 2024 roku.

Wynik operacyjny w III kwartale 2025 roku był ujemny i wyniósł -9,34 mln zł w stosunku do 2,45 mln zł w III kwartale 2024 roku. Skonsolidowany wynik EBITDA w III kwartale 2025 roku to -7 mln zł (-227,2 proc. r/r), a marża EBITDA w III kw. 2025 roku wyniosła -19,5 proc. Narastająco wynik EBITDA za trzy kwartały 2025 roku zamknął się kwotą -2,14 mln zł, a marża EBITDA za okres I-III kw. 2025 wyniosła -1,5 proc.

Spadek przychodów jest efektem współistniejących czynników makroekonomicznych, spośród których najważniejsze to silna konkurencja i kompresja marż. Były one następstwem zmniejszenia ilości projektów na rynku oświetleniowym oraz przesunięć projektów na niespotykaną dotąd skalę. Realizacja większości z przesuniętych projektów zaplanowana była na II i III kwartał br., a ostatecznie nie rozpocznie się wcześniej niż w 2026 roku i jest uzależniona od kondycji gospodarki i możliwości rozwojowych inwestorów.

Pracujemy nad poprawą rentowności wdrażając program naprawczy. Równocześnie inwestujemy w asortyment wysokomarżowy. Pozyskujemy kontrakty z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, co w znacznej mierze ogranicza naszą elastyczność w momencie przesunięcia terminu ich wykonalności. Do tego rosnące koszty obniżają poziom ustalonych marż, wymuszając renegocjacje z dostawcami komponentów i surowców. Chwilowe załamanie popytu staramy się neutralizować, obniżając koszty bieżące. Naszym celem na kolejne kwartały jest odzyskanie rentowności – mówi Ryszard Wtorkowski, prezes zarządu LUG.

Skonsolidowany wynik netto Grupy Kapitałowej LUG za III kw. 2025 roku wyniósł -10,35 mln zł. Narastająco po dziewięciu miesiącach strata netto wynosi -13,83 mln zł, wpływając tym samym na ujemną rentowność netto w III kwartale -28,8 %, a łącznie po trzech kwartałach -9,5% (-7,5 p.p. r/r).

Zysk brutto ze sprzedaży w III kw. 2025 r. wyniósł 13,3 mln zł wobec 23,97 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego (-44,5% r/r), natomiast w ujęciu narastającym za okres od stycznia do września 2025 roku wyniósł 53,21 mln zł. Marża brutto na sprzedaży w III kw. 2025 roku wyniosła 37,0% (-2,2 p.p. r/r), natomiast narastająco w okresie od stycznia do września 36,5% (-4,3 p.p. r/r).

Otoczenie rynkowe w sektorze budowlanym pozostaje wymagające. Pomimo prognozowanej poprawy koniunktury w drugiej połowie 2025 r. branża oświetleniowa nie dostrzega jeszcze znaczącej zmiany trendu. Perspektywa inwestycji rządowych w infrastrukturę oraz obiekty wojskowe poprawi zapotrzebowanie na oświetlenie, jednak na rodzimym podwórku kluczowe pozostanie skupienie się na specjalistycznych obszarach oświetlenia. Dywersyfikacja geograficzna może być kluczowym czynnikiem poprawy wyników w 2026 r., ponieważ w przeciwieństwie do rodzimego podwórka to właśnie eksport ma największe szanse na odbicie. 2026 r. pozostanie pod wpływem wysokiej presji konkurencyjnej, jednak zmiany dokonywane w Grupie LUG mają przede wszystkim za zadanie lepiej przygotować nas do nawigowania na wymagającym oceanie, w którym dominuje czerwień oraz poprawić rentowność. 35 lat na rynku i niejeden kryzys gospodarczy za nami uczą, że tak długo jak pozostajemy elastyczni i wsłuchujemy się w rynek, jesteśmy w stanie dopasować się nawet do najbardziej wymagających okoliczności – podkreśla Jakub Wtorkowski, dyrektor finansów strategicznych i ryzyka oraz prokurent.

Udział przychodów krajowych w III kw. 2025 r. obniżył się do poziomu 42,5% na korzyść przychodów z rynków zagranicznych, których udział w strukturze sprzedaży wzrósł do 57,5%. Wartościowo przychody krajowe wyniosły 15,29 mln zł, a eksportowe 20,66 mln zł, co oznacza spadek na obu pozycjach zarówno kw/kw jak również r/r. W ujęciu narastającym za 9 miesięcy br. przychody z eksportu wyniosły 70,96 mln zł wobec poziomu 78,28 mln zł w analogicznym okresie przed rokiem. Również sprzedaż na rynku polskim za trzy kwartały 2025 roku zanotowała spadek do poziomu 74,83 mln zł, wobec wartości 85,14 mln zł za 9 miesięcy 2024 roku.

Na niekorzystną sytuację rynkową we wrześniu dodatkowo wpłynęły chińskie ograniczenia dot. eksportu metali ziem rzadkich, które wywołały nadzwyczajny popyt na komponenty elektroniczne, systematycznie podnosząc ich ceny na globalnych rynkach. Negatywnie na koszty materiałów energochłonnych, takich jak stal, nieustannie oddziałuje również kryzys energetyczny i rosnące ceny energii, będące następstwem braku równowagi energetycznej obnażonej przez wojnę na Ukrainie.

Mix czynników makroekonomicznych w obliczu ograniczeń popytowych i realnych spadków w polskim budownictwie niemieszkaniowym (spadek o blisko 11% r/r) oraz inżynieryjnym (spadek o 1,2% r/r) w III kw. 2025 zmusiły Grupę LUG do rozszerzenia działań naprawczych, które poza realizowanym już programem negocjacji warunków z dostawcami, objęły szereg nowych obszarów. Najważniejsze z nim to reorganizacja struktury sprzedażowej, dostosowanie zasobów organizacji do możliwych do realizacji poziomu przychodów oraz zakrojony na szeroką skalę program oszczędnościowy, zarówno w odniesieniu do kosztów bieżących, jak również kosztów stałych. Jednocześnie Grupa LUG inwestuje we wdrożenia nowych wysokomarżowych produktów, które pozwolą umocnić pozycję firmy w takich segmentach jak commercial czy industrial lighting. Źródłem finansowania projektów w tych segmentach jest głównie sektor prywatny, co zwiększy niezależność LUG od uwarunkowanych geopolitycznie inwestycji publicznych.

LUG z prestiżową nagrodą The Best of The Best na NewConnect

Trzeci kwartał roku przyniósł Grupie Kapitałowej LUG wyróżnienie za pracę w obszarze komunikacji za pośrednictwem rocznego sprawozdania finansowego, sprawozdania zarządu z działalności oraz sprawozdania zrównoważonego rozwoju. Podczas Gali Finałowej konkursu „The Best Annual Report 2025”, Grupa LUG S.A. otrzymała nagrodę specjalną oraz po raz kolejny zdobyła tytuł „The Best of The Best na NewConnect” przyznawane za wysokie standardy w zakresie transparentności, jakości raportowania oraz odpowiedzialności wobec inwestorów i interesariuszy. Raport Roczny Grupy LUG za 2024 rok został oceniony na niemal 90% maksymalnej liczby punktów, co potwierdza konsekwencję Grupy w budowaniu przejrzystej komunikacji z rynkiem.

Przyzwyczailiśmy nasze otoczenie do tej nagrody, lecz niezmiennie jest ona dla nas powodem do dumy. Świadczy o tym, że nie unikamy trudnych tematów bez względu na pozytywny czy negatywny wydźwięk informacji, które mamy do przekazania. Transparentność to kwestia odpowiedzialności, choć czasem wystawia nas na serię trudnych pytań i niesprawiedliwych osądów. Nasza komunikacja jest zawsze na stabilnym, wiarygodnym poziomie, a inwestorzy i akcjonariusze znając nasze standardy, mogą na nich polegać – komentuje Ryszard Wtorkowski.

epoint
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze