W listopadzie 2022 roku firma OpenAI opublikowała nowe interesujące a co ważne innowacyjne narzędzie, które całkowicie zmieniło rzeczywistość zarówno, jeśli chodzi o automatyzację zadań, ale przede wszystkim zmieniło spojrzenie Nas samych na temat sztucznej inteligencji. Lomentarz ekspercki autorstwa Huberta Kowalskiego z firmy doradczej Dehora.
Tym narzędziem stał się Chat GPT, który stale się rozwija, zyskując kolejne rzesze zwolenników, użytkowników i zarazem przeciwników. Obecnie sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie w różnych narzędziach biznesowych jest tematem wielu dyskusji, ale prawdą jest, że już praktycznie każdy z nas wykorzystuję sztuczną inteligencję mniej lub bardziej w swojej pracy zawodowej, a nawet w życiu codziennym. Warto wspomnieć o kilku najciekawszych wątkach, jakie niesie ze sobą wykorzystanie sztucznej inteligencji i narzędzi opartych na OpenAI, które już teraz wykorzystywane są w naszej codziennej pracy lub mogą zostać wdrożone już w niedalekiej przyszłości.
AI w zarządzaniu talentami w organizacjach
Szacuje się, że do 2030 roku globalny niedobór talentów może wynieść aż 85 milionów osób. Zagrożenie, jakie niesie ze sobą utrzymujący się trend trwałego deficytu wykwalifikowanych pracowników, wymusza na organizacjach i działach HR poszukiwanie nowych, innowacyjnych rozwiązań. Jak się okazuje, na rynku istnieją już aplikacje dedykowane zarządzaniu talentami w organizacjach, a sztuczna inteligencja może podpowiedzieć, przy odpowiednim zdefiniowaniu jej założeń, w jaki sposób utrzymać, zmotywować najbardziej perspektywiczne osoby w organizacji.
Co więcej, zaawansowane algorytmy są w stanie po analizie CV podpowiedzieć, czy kandydat będzie pasował do wybranej organizacji, czy nie, jednocześnie określając przewidywany potencjał rozwoju kariery danego kandydata. Jednakże musimy pamiętać, że zagrożeniem pełnego wykorzystania AI w procesach rekrutacji może być fakt jej stronniczości oraz dobierania osób do zespołów według jednego schematu, dlatego warto pamiętać o kontroli merytorycznej i weryfikacji danych takich narzędzi.
Planowanie czasu pracy w nowoczesnym wydaniu?
Czy tradycyjne aplikacje, które nie wykorzystują sztucznej inteligencji, przestaną być wkrótce używane? A może proste narzędzia mogą być wsparte algorytmami sztucznej inteligencji, zyskując zupełnie inne oblicze? Jako osoba, która na co dzień zajmuje się doradztwem dla organizacji pracujących w systemie zmianowym, widzę duży potencjał, nie tylko w wykorzystaniu algorytmów, które mogą się już dziś przyczynić do prawidłowego zaplanowania harmonogramów czasu pracy, ale także w obszarze stanowienia prawa pracy.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której przy wprowadzeniu odpowiednich parametrów do aplikacji AI, ta planuje czas pracy zgodny z obowiązującymi przepisami i normami prawa w obrębie czasu pracy w niecałe 5 sekund. Ciekawa jest również wizja, w której do zwykłego arkusza kalkulacyjnego Excel generowany jest harmonogram zawierający przykładowo piętnaście wcześniej określonych przez algorytm AI parametrów. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze najbardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne są najlepsze – czasami prostota może łączyć się ze złożonością.
„Ufaj, ale sprawdzaj”, czyli dlaczego warto sprawdzać modele językowe?
‘Prompt’ to komenda, która jest opisem tego, w jaki ściśle określony sposób ma się zachować model językowy. Dla przykładu ChatGPT w wersji 3.5 nie korzysta z aktualnej bazy wiedzy a jedynie ze ściśle ograniczonego zbioru danych takich jak źródła internetowe, książki, artykuły czy czasopisma naukowe. W związku z tym jest dość ograniczonym narzędziem, jeśli chodzi o generowanie informacji o aktualnych wydarzeniach, ale także jest dość niedokładny, jeżeli chodzi o korzystanie z surowych danych, które nie są podparte interpretacjami oraz wyjaśnieniami konkretnych wątków. W rezultacie możemy uzyskać informacje, które są albo już nieaktualne, albo dalece nieprecyzyjne. Na pewno wielu z Was zdążyło uzyskać od ChatGPT informacje, która musieliście i tak później weryfikować na własną rękę.
Opracowanie narzędzia, które będzie zawierało algorytmy oparte na tych z ChatGPT, a jednocześnie z zamkniętą bazą danych, która jest wsparta interpretacjami, może pozwolić na stworzenie ciekawego narzędzia, które odpowie na wiele złożonych pytań, na przykład dotyczących nadgodzin pracowniczych czy innych aspektów prawnych, które nie zawsze są łatwe w praktycznej interpretacji. Czy wizja indywidualnego asystenta AI, który odpowie na nurtujące pytania kadrowe, może stać się wkrótce rzeczywistością?
Przyszłość nadchodzi już 28 maja
Sposób, w jaki pracujemy, zmienia się w bardzo szybkim tempie. Jesteśmy poniekąd pionierami tego, jak będzie wyglądała praca ze sztuczną inteligencją w przyszłości i to od nas samych tak naprawdę zależy, jak pokierujemy tą transformacją. Warto, nie tylko poszerzać swoją wiedzę w temacie AI, ale także poznać narzędzia, które faktycznie mogą nam w tej pracy pomóc, nie siejąc przy tym zamętu informacyjnego.
Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, firmy Dehora Polska, aproco.io oraz A-Talents organizują konferencję 28 maja 2024 roku we Wrocławiu: „Człowiek+AI: Nowa era w HR”. Rejestracja na wydarzenie już trwa, także serdecznie zachęcam do przybycia i wsłuchania się w prelekcje ekspertów!