epoint

Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 1-5 kwietnia.

BIZNES I FINANSE: RYNEK

Cyberbezpieczeństwo: Ministerstwo Cyfryzacji razem z Naukową i Akademicką Siecią i Komputerową (NASK) wdrażają nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego przed nadchodzącymi wyborami samorządowymi i do europarlamentu, podał resort.

E-commerce: Ponad 3/5 klientów (61%) realizuje w centrum handlowym zachowania omnichannelowe (czyli łączące zakupy tradycyjne i internetowe), a wartość wydatków związanych z omnichannelem stanowi 16% wartości wszystkich wydatków klientów w badanych centrach handlowych, wynika z badania „Skala zachowań omnichannel w obiektach handlowych”, przeprowadzonego przez GfK, a którego patronem jest Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH).

Data Act: Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło prace nad implementacją Data Act, czyli Aktu w sprawie danych, do polskiego prawa i zaprasza do udziału w prekonsultacjach założeń wdrożenia, które potrwają do 30 kwietnia, podał resort.

E-commerce: Obroty e-handlu wyniosły 6,03 mld zł, przy wartości obrotów w handlu detalicznym ogółem rzędu 92,82 mld zł w lutym br., szacuje Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).

Cyberbezpieczeństwo: Google Cloud Poland podpisał z Ministerstwem Cyfryzacji porozumienie o współpracy w ramach Programu Współpracy w Cyberbezpieczeństwie (PWCyber), podał resort.

AI: Możliwości sztucznej inteligencji nie tylko w zadaniach mechanicznych, lecz także w kontekście strategicznych decyzji biznesowych dostrzega 42% polskich managerów, wynika z raportu SAP Polska „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu przemysłu 5.0”. Może to świadczyć o ewolucji roli sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach, podkreślono.

E-administracja: Podatnicy złożyli ponad 5 mln deklaracji przygotowanych dla nich przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) w usłudze Twój e-PIT, podało Ministerstwo Finansów.

Cyberbezpieczeństwo: Pierwszy raport pełnomocnika rządu ds. cyberbezpieczeństwa zostanie publicznie przedstawiony za kilka dni, zapowiedział wicepremier, minister cyfryzacji i pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Krzysztof Gawkowski.

Strategia cyfrowa: Ministerstwo Cyfryzacji planuje zaprezentować do konsultacji po wakacjach strategię cyfrową dla Polski, zapowiedział wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

AI: Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło prace nad implementacją Aktu o Sztucznej Inteligencji (przyjęte przez Europarlament 13 marca) do polskiego prawa i zaprasza do udziału w prekonsultacjach założeń wdrożenia, które potrwają do 23 kwietnia, podał resort. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich.

E-administracja: Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w okresie rozliczeń PIT skokowo rośnie liczba osób, które wyrażają zgodę na e-korespondencję. Polacy logując się do e-Urzędu Skarbowego aktywują usługę, dzięki której cała korespondencja z urzędem skarbowym trafia na ich konto, a informacja o jej otrzymaniu jest przesyłana e-mailem i SMS-em. Nie ma potrzeby wysyłki korespondencji w tradycyjnej, papierowej formie. W lutym 2024 r. kolejnych 130 tys. osób wyraziło zgodę na e-korespondencję. Od początku działania usługi, aktywowało ją już 1,7 mln użytkowników. Oprócz tzw. pisma ogólnego tą drogą można złożyć już 14 rodzajów wniosków.

E-commerce: Generacja Z woli robić zakupy online/ przez aplikacje mobilne, bo lubią mieć możliwość porównywania cen (30%), wynika z raportu MediaMarktSaturn Polska pt. „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej”. Pokolenie Z stawia na zakupy online, gdyż unika tłumów i kolejek w sklepach (33,3%). Młode kobiety uwielbiają w zakupach online dedykowane rabaty (25,1%). Dla mężczyzn z pokolenia Z rabaty nie są tak atrakcyjne, by zachęcić ich do zakupu online (16,4%). Oni z kolei cenią sobie w zakupach online wygodne formy dostawy (31,3%).

Sieci szerokopasmowe: Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło konsultacje społeczne planowanych założeń nowego konkursu na dofinansowanie projektów budowy sieci szerokopasmowych na obszarach białych plam, finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Na stanowiska czeka do 6 maja. Celem konsultacji jest poznanie opinii o proponowanych zasadach nowego konkursu na budowę sieci dostępu do szybkiego internetu w ramach KPO.

Fundusze Szwajcarskie: 2 kwietnia ruszył nabór wniosków dla naukowców, którzy chcą otrzymać dofinansowanie z Funduszy Szwajcarskich na prowadzenie badań podstawowych. Nabór, który ogłosiła Szwajcarska Narodowa Fundacja Nauki (SNSF), potrwa  do 1 lipca 2024 r. Jego nazwa to MAPS (Multilateral Academic Projects). Do wykorzystania jest 5,25 mln franków szwajcarskich.

Cyberbezpieczeństwo: Sektor opieki zdrowotnej miał istotny odsetek złośliwego oprogramowania pochodzącego z chmury, zajmując szóste miejsce z około 40% wszystkich pobrań złośliwego oprogramowania, za telekomunikacją, usługami finansowymi, produkcją, handlem detalicznym, technologią, administracją państwową i lokalną oraz edukacją. Jak podkreśla Netskope, aplikacje w chmurze są coraz częściej celem złośliwego oprogramowania, ponieważ dają atakującym możliwość uniknięcia regularnych kontroli bezpieczeństwa, które opierają się na narzędziach takich jak listy blokowania domen oraz monitorowanie ruchu internetowego, a takie ataki mają wpływ na firmy, które nie stosują zasad „zero trust”, czyli zerowego zaufania do rutynowej kontroli ruchu w chmurze.

E-administracja: Ministerstwa Finansów uruchomiło środowisko produkcyjne dla dostawców usług płatniczych na potrzeby raportowania w systemie CESOP. Umożliwi ono przesyłanie plików do systemów. Uruchomione środowisko produkcyjne zapewnia możliwość wysyłania plików w formacie XML, zgodnych ze Schemą XSD.

Cyberbezpieczeństwo: 20% Polaków nie obawia się utraty swoich danych, zaś 41% potwierdziło, że czuje się bezpiecznie w sieci, wynika z raportu ClickMeeting. Prawie 1/3 respondentów wskazała, że nie czuje, aby dane online były bezpieczne. 52% ankietowanych przyznało, że zna i orientuje się w narzędziach poprawiających bezpieczeństwo w sieci, zaś 28% nie zna takich rozwiązań. 20% osób uznało, że nigdy nie interesowało się szukaniem informacji na ten temat. Jednocześnie 36% zadeklarowało skrupulatne dbanie o prywatność w internecie. 56% stara się to robić, jednak nie przykuwa do tego większej wagi.

Cyberbezpieczeństwo: „W tym roku sztuczna inteligencja i deepfake będzie w jeszcze większym stopniu wspierać cyberprzestępców, przyspieszając oraz rozszerzając możliwości narzędzi hakerskich. I to niezależnie od tego, czy chodzi o bardziej opłacalne i szybsze opracowywanie nowych wariantów złośliwego oprogramowania, czy też o wykorzystanie technologii deepfake w atakach phishingowych czy innych próbach podszywania się pod prawdziwe osoby czy podmioty” – ocenia dyrektor w firmie Check Point Software Technologies Wojciech Głażewski. Według badań przeprowadzonych przez firmę Check Point, na największej platformie internetowej dla programistów – GitHub, zidentyfikowano ponad 3000 repozytoriów technologii deepfake. W opinii głównego specjalisty ds. cyberbezpieczeństwa w firmie Check Point Software, Odeda Vanunu, nadszedł czas, powiedzieć, że w wyborach będą miliardy ludzi głosujących, a istnieje ogromna, fałszywa infrastruktura, która stale się rozwija.

HR w IT: Firma SD Worx sprawdziła, jak europejskie firmy zapatrują się na kwestię outsourcingu w zakresie HR. Badania zbierają dane z 18 europejskich krajów, w tym z Polski. Z danych wynika między innymi, że: dziewięć na dziesięć europejskich firm korzysta z zewnętrznych usług w zakresie płac; coraz mniej europejskich firm doświadcza problemów z administracją płac. W podobnym badaniu przeprowadzonym przez SD Worx w 2021 roku, 15% polskich firm deklarowało, że borykała się z tym problemem, podczas gdy w 2024 r. odsetek ten spadł niemal do 11%.

Inwestycje: Globalne wydatki na technologie cyfrowe na koniec br. 7-krotnie przewyższą tempo wzrostu gospodarczego. Natomiast, biorąc pod uwagę jedynie organizacje z Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, w ciągu najbliższych dwóch lat blisko 75% z nich będzie korzystało ze sztucznej inteligencji. Jak wskazuje firma doradcza IDC, rozpoczyna się nowy rozdział „AI Everywhere”, w którym sztuczna inteligencja wdziera się do każdej dziedziny działalności przedsiębiorstw. W 2023 r. na rozwiązania GenAI wydano łącznie 19,4 mld USD. Według prognoz IDC, w perspektywie 3 najbliższych lat inwestycje osiągną globalnie wartość 150 mld USD. 30% inwestycji w AI do 2027 roku będą stanowiły wydatki na jej generatywną odmianę.

Bankowość: W 2023 roku 45% klientów na terenie Europy dokonało zakupu produktów bankowych za pośrednictwem internetu. Popularyzacja cyfrowej bankowości ma jednak poważną wadę – osłabienie relacji pomiędzy bankami a konsumentami. Zdaniem ekspertów Progress, rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystaniu najnowszych technologii. Banki mogą m.in.: wdrażać chatboty zapewniających klientom stałe, kompleksowe wsparcie w napotykanych przez nich problemach; korzystać z platform doświadczeń cyfrowych (DXP), umożliwiających dobór optymalnych ofert dla danego użytkownika.

BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI

Atende: Rada nadzorcza odwołała Marcina Petrykowskiego z zarządu spółki i pełnionej przez niego funkcji prezesa, powołując na to stanowisko dotychczasowego wiceprezesa Mariusza Stusińskiego, podała spółka. Ponadto na wiceprezesa zarządu powołany został Jacek Szczepański.

Answear.com: Zanotował 289 mln zł przychodów ze sprzedaży według sprawozdawczości MSSF w I kw. 2024 r., co oznacza wzrost o 7% r/r, podała spółka, prezentując wstępne dane. W I kw. sprzedaż online wzrosła o 5% r/r, osiągając 280 mln zł.

Grupa InPost: Powołała na stanowisko CFO Javiera van Engelen, podała spółka.

Text: Chce zwiększać dynamikę produktu Livechat i w tym celu realizuje działania optymalizacyjne w tym obszarze, poinformował head of IR spółki Marcin Droba. Na konferencji półrocznej spółka ma pokazać nowy produkt i „pieniądze, które z niego płyną”.

mPay: Liczba użytkowników aplikacji mPay wynosiła 1,51 mln na 31 marca 2024 r., co oznacza wzrost o 23% r/r, podała spółka. W stosunku do poprzedniego miesiąca liczba kont wzrosła o 20 tys.

Dadelo: Miało 53,13 mln zł przychodów w I kw. 2023 r., co oznacza wzrost o 84% r/r, podała spółka, prezentując wstępne dane. Głównymi czynnikami wzrostu są stale rosnąca oferta sklepu, ciągle rosnąca popularność marki Centrumrowerowe.pl oraz otwarcie kolejnego, po sklepie w Warszawie, sklepu stacjonarnego we Wrocławiu.

Komputronik: Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wydał decyzję o odmowie rejestracji umowy o utworzeniu Podatkowej Grupy Kapitałowej, podała spółka. Decyzja nie jest prawomocna.

E-Shopping Group: Szacuje, że w I kwartale 2024 r. zrealizowała łącznie 9115 zamówień i osiągnęła ponad 981 tys. zł przychodów brutto ze sprzedaży. W samym marcu br. spółka odnotowała niemal 3100 zamówień, które przełożyły się na blisko 312 tys. zł przychodów brutto ze sprzedaży. Pomimo tego, że pierwszy kwartał jest najtrudniejszym okresem dla branży e-commerce, szacowane wyniki uzyskane przez E-Shopping Group są wyższe od oczekiwanych, co stanowi bardzo dobry prognostyk na kolejne okresy rozliczeniowe, podkreśliła spółka.

PTWP: Piotr Rodzik wzmocni segment online Grupy PTWP jako szef newsroomu redakcji biznesowo-samorządowych. Wcześniej przez ponad siedem lat był związany z grupą natemat.pl, w której pełnił funkcje m.in. sekretarza redakcji, zastępcy dyrektora operacyjnego i zastępcy szefa newsroomu.

OpenAI: Udostępnił ChatGPT bez konieczności rejestracji.

BlaBlaCar: Platforma odnotowała w 2023 roku rekordowe przychody rzędu 253 mln euro i osiągnęła rentowność w ciągu ostatnich 24 miesięcy, zamykając tym samym rok z dodatnim wynikiem EBITDA. Dodatkowo firma poinformowała o zabezpieczeniu linii kredytowej w wysokości 100 mln euro. Tylko w ubiegłym roku aż 80 mln pasażerów zarezerwowało przejazd autobusem lub samochodem poprzez platformę BlaBlaCar, co oznacza wzrost o 23% r/r. W ubiegłym roku podróżujący z BlaBlaCar połączyli się w 2,4 mln punktów spotkań na całym świecie oraz nawiązali 104 mln znajomości. Kierowcy korzystający z platformy zaoszczędzili w 2023 roku 513 mln euro dzięki współdzielonym przejazdom.

 

Visa: Dołączyła do Future Finance Poland, angażując się szczególnie w obszar Otwartych Finansów. Future Finance Poland to inicjatywa, której celem jest przyśpieszenie rozwoju i zwiększenie konkurencyjności polskiego sektora finansowego oraz jego promocja poza granicami kraju. Może się to przełożyć na poprawę pozycji Polski na globalnej mapie centrów finansowych.

 

Diebold Nixdorf: W 2023 roku osiągnął 401 mln USD skorygowanej EBITDA (księgowy wynik działalności skorygowany o wpływ zdarzeń zaburzających wynik standardowej działalności z perspektywy inwestora zewnętrznego). W ocenie firmy pokazuje to silną pozycję rynkową i skuteczność w realizacji zadań operacyjnych w pracy z klientami.

Intel: Uruchomił Program Odpowiedzialnej Sztucznej Inteligencji (RAI). RAI to zobowiązanie firmy Intel do odpowiedzialnego rozwijania technologii AI przez cały okres postępów w tej dziedzinie, aby złagodzić jej potencjalne szkodliwe zastosowania. Intel nadal udoskonala swoje podejście do RAI, aby sprostać światowym potrzebom, poprzez: dodanie do RAI „zrównoważonego rozwoju” jako podstawowej zasady: strategia RAI firmy Intel wykorzystuje multidyscyplinarny proces przeglądu siedmiu kluczowych zasad, który ewoluował w celu uwzględnienia „ochrony środowiska”, aby rozwijać sztuczną inteligencję zgodnie ze zobowiązaniami firmy Intel w zakresie zarządzania środowiskiem. Rozwój badań i współpracy: Angażowanie partnerów badawczych i akademickich jest kluczem do identyfikowania rozwiązań dla nowych i pojawiających się wyzwań związanych z AI. Intel współpracuje obecnie z partnerami, w tym z MLCommons AI Safety Working Group iRoundtable on Human Rights and AI. Wprowadzanie sztucznej inteligencji wszędzie: Intel dąży do zapewniania umiejętności cyfrowych i edukuje w zakresie sztucznej inteligencji poprzez swój program gotowości cyfrowej, tym samym przyspieszając przyjęcie się AI i w biznesie, i w społeczeństwie. Zajmowanie się prawami człowieka: Intel współpracuje ze swoją organizacją ds. odpowiedzialności w łańcuchu dostaw i zajmuje się kwestią respektowania praw człowieka wśród pracowników zajmujących się globalnym wzbogacaniem danych AI (tj. osób, które sprawiają, że zbiory danych AI są użyteczne poprzez etykietowanie, czyszczenie, adnotacje lub walidację).

GIEŁDA, EMISJE, M&A

Grupa Play: Nabyła 100% udziałów spółki Miconet z Mikołowa, oferującą swoje usługi pod marką Multimetro, podał operator.

TenderHut: Dokonał przydziału akcji serii H1, o wartości nominalnej 0,1 zł każda, w ramach oferty 229 127 akcji po 5,5 zł za sztukę, podała spółka. Łącznie zapisami w ramach wykonania prawa poboru oraz zapisów dodatkowych objęto 268 419 akcji, a redukcja w ramach zapisów dodatkowych wyniosła 28,25%.

Digital Network: Zarząd zarekomendował wypłatę dywidendy z zysku za 2023 r. w łącznej wysokości 17,08 mln zł, tj. 4,1 zł na jedną akcję, podała spółka. W wypłacie dywidendy nie będą uczestniczyć akcje własne spółki.

Software Mansion: Planuje wypłatę dywidendy z zysku za 2023 rok oraz regularne dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami w przyszłości, podała spółka.

Dino Polska: Zrealizowało przedwstępną warunkową umowę kupna udziałów eZebra.pl zawartą w ub.r. z tą spółką i jej wspólnikami; w efekcie Dino Polska stało się właścicielem 72,22% udziałów eZebra, a po zarejestrowaniu podwyższenia kapitału zakładowego eZebra, będzie posiadać 75% udziałów, podała spółka.

mPay: Podpisał z ukraińskim MTB Bankiem list intencyjny o zawarciu umowy na objęcie nowej emisji akcji mPay oraz współpracy biznesowej w zakresie dołączenia do międzynarodowego systemu płatniczego MTB Money, umożliwiającego dokonywanie transakcji międzynarodowych, podała spółka. Umowa objęcia akcji nowej emisji ma zostać podpisana do 30 czerwca 2024 roku. MTB Bank otrzyma udział na poziomie 9,99% w kapitale spółki.

Agora: W związku ze zbyciem zorganizowanych części przedsiębiorstwa (ZCP) odbyły się zgromadzenia wspólników następujących spółek zależnych: Wyborcza, Gazeta.pl, Agora Książka i Muzyka oraz Czerska 8/10, podała Agora. Na zgromadzeniach zostały podjęte uchwały dotyczące podwyższenia kapitałów zakładowych i zmiany aktów założycielskich spółek zależnych.

eCommerce Factory: Spółka, która przed rokiem zmieniła nazwę z Bezokularow.pl, zakupiła sklep Gepetto (weargepetto.pl) – właściciela marki okularów o tej samej nazwieCelem jest zwiększenie dywersyfikacji oferty marek prywatnych i oferowanie produktów z drewnianymi elementami.

Arçelik: Wprowadził na rynek Beko Europe – dostawcę sprzętu AGD powstałego w wyniku zamknięcia transakcji Whirlpool w Europie. W nowo utworzonej spółce 75% udziałów należy do Beko B.V, a 25% do Whirlpool Corporation. Arçelik będzie działać na 57 rynkach, zatrudniając ok. 55 tys. pracowników, a łączne przychody firmy sięgną około 11 mld euro.

GE Vernova: Ogłosiła, że został zakończony proces jej wydzielenia z GE i od na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (NYSE) rozpoczęła notowania jako niezależna spółka. GE Vernova to firma stworzona z myślą o elektryfikacji i dekarbonizacji świata. Firma jest dostawcą turbiny dla nowopowstającej elektrowni gazowej Grupy Orlen w Ostrołęce, której oddanie do eksploatacji planowane jest na 2025 rok, a także liderem konsorcjum wykonawczego budowy nowych bloków energetycznych zasilanych gazem w Elektrowni Dolna Odra należącej do PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna z Grupy PGE.

PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE

SatRev: Spacetech z portfela JR Holding ASI ogłosił misję SOWA-1 z nową generacją satelity o rozmiarze 6U, podała spółka. Misja jest zaplanowana na maj-czerwiec bieżącego roku.

DataWalk: Uzyskał potwierdzenie przyznania ochrony patentowej przez United States Patent and Trademark Office na wynalazek pn. „System And Methods For Determining Database Permissions”, podała spółka. To siódmy patent spółki w USA.

Wasko: COIG, spółka zależna Wasko, podpisała umowę z Weglokoks Kraj na świadczenie usług serwisu i rozwoju obecnie wykorzystywanego oprogramowania klasy ERP, wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem o nazwie handlowej SZYK, wraz z udostępnieniem platformy obliczeniowej w Data Center na okres 36 miesięcy, podała spółka. Wartość umowy to 12,66 mln zł brutto (10,29 mln zł netto), z czego na usługi ryczałtowe przypada 11,18 mln zł brutto, zaś na usługi rozwoju i dodatkowe 1,48 mln zł.

Minte.ai: Spółka z portfela JR Holding ASI przeprowadziła pierwsze wdrożenie produkcyjne i realizuje testy u kolejnych kontrahentów z branży ubezpieczeniowej, poinformował CEO Romuald Paprzycki. Spółka planuje rozszerzenie oferty na kolejne rynki europejskie.

Mangopay: Zaimplementował płatności mobilne BLIK na swojej platformie, podała spółka. Współpraca ma na celu rozszerzenie dostępności najpopularniejszej metody płatności w polskich kanałach sprzedaży e-commerce.

Grupa InPost: Uruchomiła lotniskowe urządzenia Paczkomat w porcie lotniczym Poznań-Ławica. To kolejne lotnisko po Warszawie, Wrocławiu i Katowicach, które oferuje usługę wysyłki przedmiotów zakwestionowanych podczas kontroli bezpieczeństwa.

Allegro: Allegro sp. o.o. – spółka pośrednio zależna od Allegro.eu – podpisała umowę ze spółką Ruch, oferującą usługi dostaw Orlen Paczka, dotyczącą dostaw do sieci automatów paczkowych (APM) i punktów odbioru (PUDO) Orlen Paczki oraz dostaw do sieci automatów paczkowych i punktów odbioru Allegro One – One Box i One Point, podało Allegro. Umowa została zawarta do końca 2030 r.

PKO BP: Został Laureatem Konkursu Liderów Świata Bankowości i Ubezpieczeń w kategorii najbardziej innowacyjny bank. Jury konkursowe przyznało nagrodę za wdrożenie Platformy usług dodatkowych, która umożliwia szybkie i efektywne dostarczanie klientom usług pozabankowych. Platforma pozwala na integrację usług od różnych dostawców i oferowanie ich klientom w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO. To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie w polskim sektorze bankowym.

Comarch: Razem z firmą XR Wizards, specjalizującą się w rozwiązaniach Metaverse, Comarch stworzył cyfrową wersję krakowskiego Data Center dostępną do zwiedzania za pomocą gogli do wirtualnej rzeczywistości. Jest to dokładne odwzorowanie placówki wraz z serwerownią i infrastrukturą oraz wirtualną salą konferencyjną z ekranem do wyświetlania prezentacji. Dzięki temu zwiedzający mogą odbyć spacer po korytarzach DC i sprawdzić, jak centrum danych Comarch wygląda w skali 1:1, a także uczestniczyć w wirtualnym spotkaniu w czasie rzeczywistym, bez względu na faktyczną lokalizację.

VeloBank: Wprowadził dodatkowe zabezpieczenia w cyfrowych kanałach dostępu. Użytkownicy bankowości internetowej i aplikacji mobilnej mogą uruchomić bezpłatną usługę weryfikacji behawioralnej. Innowacyjny system zapamiętuje w jaki sposób używamy cyfrowej bankowości – jak szybko piszemy na klawiaturze, klikamy czy pod jakim kątem najczęściej trzymamy smartfon korzystając z aplikacji VeloBanku. Kiedy wykryje, że ktoś niepowołany realizuje operacje bankowe, wysyła powiadomienie, a podejrzana transakcja może zostać odrzucona.

PayU GPO: Nawiązał strategiczną współpracę z największą platformą zbiórek charytatywnych w Polsce Siepomaga. Efektem wspólnej pracy obu podmiotów jest uruchomienie nowej funkcjonalności w ramach bramki płatniczej PayU dla sprzedających i kupujących online – mikrodonacji.

Rankomat.pl: Największa na rynku porównywarka ubezpieczeń rozpoczęła współpracę z PZU. W ofercie rankomat.pl dostępne są teraz pakiety polis komunikacyjnych tego towarzystwa. W skład pakietu ubezpieczeniowego PZU, który oferuje swoim klientom rankomat.pl, wchodzi obowiązkowe ubezpieczenie OC i ochrona autocasco (polisa AC). Produkt jest dostępny przez telefon

Bank Millennium: Rozszerza katalog wniosków urzędowych, które można złożyć przez serwis internetowy Millenet lub aplikację mobilną. Udostępnił właśnie możliwość ubiegania się o świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością. Wypełniony wniosek trafia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który podejmuje decyzję o jego przyznaniu. Jeżeli ZUS rozpatrzy prośbę pozytywnie, pieniądze trafią bezpośrednio na konto klienta.

GG: Zapowiada możliwość załatwiania spraw urzędowych przez numer komunikatora internetowego GG w swoim smartfonie. Można będzie posługiwać się unikalnym numerem GG do identyfikacji przy odbieraniu korespondencji poleconej, a także podczas legitymowania przez służby podczas kontroli drogowej. Możliwe będzie również otrzymywanie na nr GG wypłaty i regulowania zobowiązań.

Ryanair: Zawarł partnerstwo z polskim internetowym biurem podróży (OTA) – eSky. Jest to szóste OTA, z którym irlandzki przewoźnik osiągnął porozumienie.

Google: 1 lipca 2024 roku usługi w Google Analytics 4 całkowicie zastąpią usługi w Universal Analytics. W tym dniu Google zacznie wyłączać wszystkie funkcje i interfejsy API Universal Analytics,

Plus: Wprowadził do swojej oferty smartfony Infinix. Pierwszym dostępnym w Plusie smartfonem tego producenta jest Infinix NOTE 30 Pro 8/256 GB.

Honor: Globalna marka technologiczna rozszerza swoją ofertę w Polsce o nowe urządzenia. Do sprzedaży w polskich elektromarketach trafiły 3 tablety – Honor Pad X9 w cenie 999 zł, Honor Pad 8 kosztujący 1 199 zł oraz HONOR Pad 9, za którego zapłacimy 1 599 zł.

Honor: Do polskiej dystrybucji trafiły dwa nowe modele smartfonów marki – flagowy Honor Magic6 Pro oraz składany Honor Magic V2.

Bolt: Europejska superaplikacja, oferująca rozwiązania transportu multimodalnego, dodaje w Polsce usługę carsharingu w ramach współpracy z liderem tej kategorii firmą Traficar. Od 3 kwietnia użytkownicy aplikacji Bolt mogą korzystać z floty blisko 5000 samochodów w 10 aglomeracjach.

COI: Centralny Ośrodek Informatyki (COI) unieważnił postępowanie na „świadczenie usługi dot. wytwarzania, wdrażania lub utrzymania systemów informatycznych przez wyspecjalizowany zespół informatyczny”. Na realizację zamówienia COI zamierzał przeznaczyć 585 mln zł (585 118 551,91 zł brutto). „Zamawiający, wskutek okoliczności od niego niezależnych, został zmuszony do przesunięcia części planowanych wydatków (w tym m.in. planowanych na realizację niniejszego zamówienia, finansowanych z zewnętrznego źródła) na inne pozycje rocznego planu finansowego” – komunikuje największy w kraju podmiot realizujący projekty IT dla sektora publicznego.

Philips Hue, Samsung SmartThings: Rozszerzają współpracę i optymalizują interakcje między aplikacją Philips Hue Sync TV, telewizorami Samsung i ekosystemem SmartThings. Aplikacja Philips Hue Sync TV będzie dostępna również w formie miesięcznej subskrypcji w cenie 12,99 zł. Aplikacja zostanie udostępniona w Polsce, Brazylii, Hongkongu, Czechach i na Słowacji. Tryb muzyczny będzie dostępny dla kompatybilnych telewizorów Samsung z 2024 roku, synchronizując dowolne treści audio odtwarzane na telewizorze z oświetleniem.

RETN: Globalny dostawca usług sieciowych wprowadził na rynek nową platformę łagodzenia skutków ataków DDoS. Rozwiązanie łączy cel, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa cybernetycznego, z ochroną na poziomie sieci oraz zwiększeniem o 5000% zdolności przyjmowania i analizy ruchu pod kątem ryzyka dla klientów.

Opera: Dodała wbudowaną obsługę 150 lokalnych wariantów (LLM)  z około 50 rodzin modeli sztucznej inteligencji do przeglądarki Opera One w wersji deweloperskiej. Lokalne modele AI stanowią bezpłatny dodatek do Arii – usługi AI Opery. Wśród wspieranych przez Operę lokalnych LLM znajdują się Lama – sztuczna inteligencja Mety, Gemma Google’a czy Mixtral od Mistral AI.

Petronas: Zawarł porozumienie dot. dostarczenia i rozwoju cyfrowych funkcji do zarządzania serwisem samochodowym. Jeżeli założenia partnerstwa się spełnią, wdrożenie systemu ERP będzie mogło objąć wszystkie ponad 500 warsztatów partnerskich stowarzyszonych z olejową marką.

Stokrotka: Sieć supermarketów przeniosła swoją 15-terabajtową hurtownię danych do chmury AWS (Amazon Web Services), aby poprawić wydajność i wesprzeć swoje plany rozwoju. Dzięki współpracy z partnerem AWS, firmą Tameshi specjalizującą się w usługach w chmurze, migracja wsparła usprawnienie operacji. Przejście na chmurę AWS pomogło również zoptymalizować zarządzanie danymi, podwoiło wydajność narzędzia do analizy biznesowej (BI) oraz zapewniło sieci skalowalne, wydajne i opłacalne rozwiązanie. Firma Tameshi wykorzystała Amazon Redshift i Amazon S3 do ukończenia migracji w ciągu trzech miesięcy.

Samsung: Wprowadził nową linię pralek o wysokiej efektywności energetycznej i zaawansowanych funkcjach AI. Nowa linia pralek firmy Samsung obejmuje energooszczędną pralkę A-40% zapewniającą oszczędność energii dzięki zastosowaniu m.in. technologii Bubble Shot z wieloma funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji, takimi jak AI Ecobubble, AI Wash czy AI Energy Mode.

Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews/ISBtech)

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments