InsurTech rozwija się w bardzo szybkim tempie, w 2021 roku był globalnie wyceniony na 3,85 mld USD. Analitycy Spherical Insights przewidują, że już w 2030 jego wartość wyniesie 166,7 mld USD. Tak intensywny rozwój nowych technologii w sektorze ubezpieczeniowych wpływa również na tradycyjnych ubezpieczycieli, którzy muszą przyspieszyć swój proces cyfryzacji.

Do najgorętszych trendów i najszybciej zyskujących popularność technologii w ubezpieczeniach należą sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i analityka predykcyjna. Zmieniają sposób, w jaki ubezpieczyciele rozumieją i zarządzają ryzykiem. Zaawansowane algorytmy uczące się na wielkich zbiorach danych umożliwiają lepszą i dokładniejszą ocenę ryzyka, co z kolei owocuje dokładniejszymi modelami cenowymi, dostosowanymi do indywidualnych potrzeb klientów.

Sztuczna inteligencja odgrywa również kluczową rolę w wykrywaniu cyberzagrożeń, dzięki analizie wzorców i anomalii w zbiorach danych finansowych. Dzięki temu zmniejsza się liczba nieuzasadnionych wypłat odszkodowań, a szybkość tego proces wpływa na zdolność operacyjną.

Co warto pokreślić, według danych Grandview Research, w 2022 roku przetwarzanie chmurowe odpowiadało za 24 proc. przychodów InsurTechu. Chmura obliczeniowa przekształca branżę ubezpieczeniową nie tylko dzięki swojej elastyczności i łatwości wdrażania i testowania nowych rozwiązań, ale także dzięki możliwości niskokosztowego przetwarzania nieuporządkowanych baz danych i skalowalności.

Te wszystkie innowacje wymagają od tradycyjnych ubezpieczycieli zmiany myślenia o swoich produktach i usługach oraz przeobrażeń modelu informatyki w firmach. Stąd coraz popularniejsze w tym segmencie jest przenoszenie systemów do chmury obliczeniowej. Według Novarica już w 2021, aż 90 proc. ubezpieczycieli korzystało w jakimś stopniu z rozwiązań chmurowych, a 82 proc. planowało zwiększenie wydatków na rozwijanie cloudu w swoich organizacjach. Wartość chmury w sektorze ubezpieczeniowym w 2026 według MarketsAnd Markets wyniesie 90 mld USD. – mówi Robert Czarniewski, CFO w Polcom.

Na sektor ubezpieczeniowy mają wpływ także takie technologie jak IoT i telematyka oraz inteligentne czujniki i beacony. Dostarczając dane w czasie rzeczywistym, wpływają na dynamiczną ocenę ryzyka oraz zachęcają posiadaczy polis do bardziej odpowiedzialnego zachowania. Dobrym przykładem wykorzystania telematyki jest sektor ubezpieczeń motoryzacyjnych. Urządzenia telematyczne mogą być wykorzystywane do monitorowania jazdy i gromadzenia danych pojazdu, ułatwiając przygotowanie spersonalizowanych wskazówek dotyczących bezpieczeństwa i dostarczając informacje o nawykach kierowcy. Producenci i ubezpieczyciele wykorzystują powyższe dane do dynamicznego dostosowywania składek ubezpieczeniowych.

Co więcej, zaawansowana telematyka może być również wykorzystywana do gromadzenia danych o wypadkach w czasie rzeczywistym i zapobiegania oszustwom poprzez analizę czynników takich jak gwałtowne hamowanie, pokonywanie zakrętów lub przekraczanie prędkości w określonym czasie.

Przetwarzanie danych wrażliwych klientów wymaga zastosowania najbardziej zaawansowanych metod ochrony danych przed cyberatakami. Według danych Statista, 72 proc. organizacji zostało zaatakowanych w 2022 roku. Do najpopularniejszych rodzajów ataków należy m.in. ransomware, czyli przejęcie i zaszyfrowanie danych i żądanie za nich okupu. Coraz większy odsetek ataków wykorzystuje przejęte dane dostępowe.

Ubezpieczycieli obowiązuje dyrektywa DORA, wymagająca od nich konkretnych zabezpieczeń danych wrażliwych. Przejście na usługowy model cyberbezpieczeństwa i wdrożenie takich rozwiązań jak Security Operations Center we współpracy z operatorem chmury obliczeniowej może obniżyć koszty i jednocześnie podnieść poziom bezpieczeństwa. Firma dostarczająca rozwiązania SOC, w zależności od konkretnej sytuacji, może być kluczowym dostawcą usług ICT w rozumieniu dyrektywy DORA, co wiąże się ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z tego faktu. – podkreśla Piotr Zaborowski, Managing Consultant w Polcom.

Chmura obliczeniowa przekształca branżę ubezpieczeniową m.in. dzięki swojej elastyczności, łatwości wdrażania i możliwości testowania nowych rozwiązań. Ubezpieczyciele muszą spełniać coraz wyższe wymagania konsumentów w zakresie bezpieczeństwa danych i prywatności, a także przestrzegać przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. W tym celu muszą być na bieżąco z nowymi zagrożeniami cybernetycznymi i stosować najnowsze technologie i narzędzia do ochrony danych.

W konsekwencji technologia zmienia oblicze tradycyjnych ubezpieczycieli, wymuszając na nich przyspieszenie procesu cyfryzacji, inwestycje w zaawansowane rozwiązania IT, a także skupienie się na bezpieczeństwie danych i analizie potencjalnych zagrożeń w czasie rzeczywistym.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments