epoint

IFS oferuje klientom szeroki zestaw narzędzi, które adresują kwestie ESG i AI, ale również planuje duże inwestycje w rozwiązania w tych obszarach w kolejnych latach, poinformował Grzegorz Gola, dyrektor sprzedaży IFS podczas 2. edycji #EnergizeYourBusiness.

„Nasi klienci mają już do dyspozycji w naszym systemie IFScloud paletę narzędzi w dwóch ważnych obecnie obszarach, czyli ESG (kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego), a także do zastosowań sztucznej inteligencji (AI). Jednocześnie IFS planuje dalsze duże inwestycje i na przestrzeni kilku lat należy się spodziewać nowości w tych obszarach w każdym kolejnym release naszego produktu” – powiedział Gola.

Szymon Kot, EAM presales business architect IFS, wskazał, że w ESG chodzi głównie o zrównoważone podejście do biznesu. „Jest to zbiór praktyk, czy KPI które pozwalają oceniać przedsiębiorstwo w czasie i porównywać do innych firm. Mogą to być takie wskaźniki jak np. zużycie energii, niższa emisyjność, wynagrodzenia pracowników, bezpieczeństwo, polityka antykorupcyjna, przechowywanie danych kontrahentów” – wymienił.

Raportowanie tych wskaźników ma dać przedsiębiorstwu dostęp do lepszego finansowania, gdyż banki zostały zobligowane do tego żeby uwzględniać ryzyko środowiskowe w swoich ratingach kredytowych.

„Firmy z kolei będą zobligowane do raportowania ESG przez unijną dyrektywę CSRD (corporate sustainability reporting). Już od tego roku dotyczy to największych firm z ponad 500 pracownikami. Z kolei w przyszłym roku rusza następna pula firm (powyżej 250 pracowników, 40 mln euro obrotów)” – wskazał Arkadiusz Pierchała, senior solution architect IFS.

Narzędzia ESG

Do stworzenia raportu ESG konieczne jest zebranie odpowiednich danych z wielu różnych systemów w przedsiębiorstwie. Rozwiązaniem jakie oferuje IFS na to rozproszenie jest jedna platforma na której klient może gromadzić dane potrzebne do raportowania ESG. IFS ma już pierwszą wersję narzędzia, które w obszarze środowiskowym usprawnia procesy związane z gromadzeniem danych dotyczących śladu węglowego (emission tracker). Innym aspektem związanym ze śladem węglowym jest ecofootprint – miejsce gdzie można gromadzić informacje o całym cyklu środowiskowego wpływu w czasie życia produktu.

„Platforma IFS pozwala na nie tylko budowanie na niej wskaźników ESG, ale jednocześnie realizowanie na niej sprawczości, czyli działań do poprawy tych wskaźników. IFScloud oferuje dedykowane lobby ESG, gdzie możemy monitorować wskaźniki na bieżąco. Możemy także uwzględniać dane bardziej społeczne czy zarządcze, gdzie mamy np. zgłoszenia od pracowników” – wymienił EAM presales business architect IFS.

Narzędzia AI

„W sztucznej inteligencji tkwi ogromny potencjał w przetwarzaniu danych i prognozowaniu. Od strony narzędziowej to jeden z ważnych kierunków rozwoju IFScloud.  Jego użytkownicy mają pewnie do czynienia z lobby menedżerskim. Jest to podstawowe narzędzie gdzie będzie można kontrolować jak wymagane przez dyrektywę unijną wskaźniki się zmieniają, jakie są ich trendy” – wskazał Pierchała.

Wizja IFS.ai mówi, że firma chce zostać międzynarodowym liderem w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji w rozwiązaniach typu Enterprise.

„Kluczowym słowem jest tutaj wykorzystywanie. Nie zawsze będziemy dostawcą rozwiązań AI. Tak będzie się zdarzało bardzo często, ale w sytuacjach gdzie na rynku są lepsze rozwiązania to będziemy się z nimi integrować i staramy się tak robić na bieżąco, gdzie tylko jest to możliwe” – zaznaczył dyrektor sprzedaży IFS.

Przedstawiciele IFS podkreślili, że jeśli chodzi o rozwiązania AI to platforma IFScloud mocno adresuje funkcje predykcyjne.

„W IFScloud są dostępne rozwiązania dotyczące modeli machine learning, które są trenowane wcześniej przed zainstalowaniem ich na serwerach. Przykładem może być automatyczne skanowanie tekstu z PDF. Drugą grupą są rozwiązania gdzie modele machine learning uczą się lub są douczane po wdrożeniu. Przykładem może być model predykcji opóźnień w płatnościach. Bardzo ważne jest to, że te modele są tylko i wyłącznie do dyspozycji klienta. Zostają w środowisku klienta i nie bierzemy tego do innego klienta” – zaznaczył Kot.

Trzecia grupa sztucznej inteligencji to generative AI (chatGPT lub copilot). „W rozwiązaniu IFS będzie niedługo dostępny copilot, czyli właściwie nowy interfejs komunikacji – rozmowa z systemem. Na przełomie maja i czerwca będzie dostępny w najbliższym release 24r1” – powiedział solutions architect IFS.

Poufność danych gwarantowana

IFS realizuje ponadto inwestycje badawczo – rozwojowe w zakresie silników optymalizacyjnych.

„Produkt MSO jest dedykowany do optymalizacji produkcji i zleceń produkcyjnych. Adresujemy obszar planowania zasobów materiałowych w kontekście diagnozowania i wyszukiwania anomalii w raportach jakościowych, prognozowania popytu, sprzedaży wobec sezonowości biznesu” – wymienił Pierchała.

Przedstawiciele IFS podkreślili ponadto, że silnik firmy potrafi także optymalizować zarządzanie flotą samochodów elektrycznych w zakresie np. zasięgu, lokalizacji ładowarek, czy czasu ładowania. Jest to istotne, gdyż są już korporacje które wymagają od swoich dostawców używania takiego rodzaju pojazdów.

„Z każdym wydaniem naszego oprogramowania pojawiają się nowe funkcjonalności w zakresie np. predykcji finansowej, oceny kontrahenta, terminowości spłat. Co ważne, w przypadku pretrenowanych modeli machine learning nie ma po stronie klienta ryzyka poufności danych. Algorytmy są uczone na danych klienta i są zainstalowane na konkretnym rozwiązaniu do którego nie mamy dostępu. Jeśli chodzi o copilota to będzie dedykowany wyłącznie klientowi. Pod spodem będzie chatGPT od OpenAI z którym się integrujemy, a nad tym warstwa danych klienta odnośnie IFScloud. Będą one tylko dla klienta, nie będą służyły do uczenia jakichkolwiek modeli innych klientów” – podsumował Kot.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments