1532 sieci i marki działają w centrach handlowych, które przeanalizowała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Zweryfikowano dane z miarodajnej próby obiektów handlowych, których łączna powierzchnia stanowi 15% całości nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce. Z danych Cushman & Wakefield wynika z kolei, że w 2023 r. na polskim rynku zadebiutowało najwięcej marek od 4 lat.
Liczba 1532 marek w analizowanych przez Polską Radę Centrów Handlowych obiektach wskazuje na dojrzałość i dobrą kondycję branży. Do najważniejszych branż obecnych w centrach handlowych należą: moda i akcesoria, do tej grupy zalicza się 35% marek, gastronomia z 20% udziałem oraz towary specjalistyczne, w tym księgarnie czy sieci z biżuterią i zegarkami, stanowiące 12% obecnych w galeriach marek. Te dane oraz rosnąca dynamika debiutów kolejnych podmiotów, potwierdzają efektywność centrów handlowych jako kluczowego kanału sprzedaży w Polsce. – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Udział marek w najważniejszych branżach obecnych w analizowanych centrach handlowych:
– moda i akcesoria: 35%,
– gastronomia: 20%,
– towary specjalistyczne (księgarnie, biżuteria i zegarki, inne): 12%,
– zdrowie i uroda: 11%, – usługi: 8%.
Z danych PRCH wynika, że w ciągu ostatnich 10 lat w strukturze branż obecnych w polskich centrach handlowych kluczowa pozostała rola branży modowej (wzrost o 2%), podwoił się udział gastronomii, a o połowę zmniejszył się udział marek z branży usług.
W 2023 r. na polskim rynku zadebiutowało najwięcej marek od 4 lat – wynika z danych Cushman & Wakefield. Łącznie, jak podaje Colliers, było to 30 nowych sieci handlowych z różnych branż, m.in. Woolworth, Popeyes, Helly Hansen, Hugo, JOTT czy Lush. Eksperci Cushman & Wakefield prognozują, że kolejni inwestorzy handlowi są zainteresowani wejściem na polski rynek, szczególnie dotyczy to sieci wywodzących się z Ukrainy, które w 2023 roku odpowiadały za 30% debiutów.