Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A. w komentarzu dla ISBtech o aktualnej sytuacji lidera dystrybutora IT, rynku na którym działa grupa i trendach którym podlega.

Rynek dystrybucji IT był wzrostowy w pierwszym kwartale i wbrew sceptykom w drugim kwartale w Polsce, Czechach i Słowacji – na naszych głównych rynkach operacyjnych – rósł jeszcze szybciej. W trzecim kwartale widzimy również pozytywne tendencje. Historycznie rośliśmy szybciej niż rynek i to pozostaje naszym celem, podobnie jak umacnianie się na pozycji numer 1. To właśnie realizujemy.

Z zakończonego roku finansowego 2021/2022 jesteśmy zadowoleni, a kolejne kwartały jak na razie rysują się w jasnych barwach. Nasza branża jest wpisana w globalny trend zmian gospodarczych, cyfryzacji procesów, czy mówiąc szerzej – rewolucji cyfrowej, wirtualizacji, modnego pojęcia Przemysł 4.0. Dlatego niezależnie od zmienności otoczenia biznesowego, geopolitycznego, sinusoidy makroekonomicznej widoczny jest trwały długoterminowy trend wzrostowy. Nasza branża i sama Grupa AB należy więc do wąskiego grona wzrostowych biznesów w obecnych ogólnie coraz bardziej zmiennych i wymagających czasach.

Siłą rynku urządzeń IT i oprogramowania jest popyt, który pochodzi zarówno ze strony
konsumentów, jak również instytucji, biznesu. Taki zrównoważony wzrost na pewno może nas cieszyć. W aspekcie konsumenckim odczuwamy jako branża pozytywny wpływ wyraźnego – o około 3 mln osób – zwiększenia liczby mieszkańców Polski, a także ogólnego otoczenia inflacyjnego przy jednoczesnym bardzo umiarkowanym wzroście cen elektroniki.

Jednocześnie widzimy uruchomienie wielu przetargów – w drugim kwartale podwojenie rdr – i mocniejsze zainteresowanie firm optymalizacją kosztów, wykorzystaniem automatyzacji procesów. Mocno zyskuje też obszar cyberbezpieczeństwa, którego doinwestowanie w sprzęt i oprogramowanie znajduje się obecnie na liście priorytetów w wielu firmach i instytucjach. Obowiązuje wciąż trzeci poziom alertu Charlie-CRP, a średnia liczba ataków tylko typu ransomware i tylko w Polsce to tygodniowo aż około 1,1 tys., czyli znacznie więcej niż w przeszłości. Rynek IT jest wspierany również przez ogólną transformację cyfrową społeczeństw, która przyspieszyła w okresie pandemii i jest procesem, który można opisać jako kulę śnieżną. A to przekłada się na olbrzymi potencjał rynku i nowych produktów w kolejnych latach.

Strategicznie postawiliśmy na mądrą dywersyfikację, co uniezależnia nas od pojedynczych rynków, produktów, kanałów czy kontrahentów. Geograficznie głównymi rynkami są dla nas Polska, Czechy i Słowacja, czyli najsilniejsze kraje CEE, odpowiadające za trzy czwarte siły nabywczej regionu. Mamy 16 tys. klientów i blisko tysiąc dostawców. Dostarczamy produkty i usługi do wszystkich kanałów rynkowych, np. klienci retailowi, klienci przetargowi, operatorzy telekomowi, SMB (średni i mały biznes), sklepy online i offline.

Działamy wielosektorowo, wychodząc również poza klasyczną dystrybucję IT. Dysponując zespołem inżynierskim realizujemy zaawansowane projekty VAD, których rynek bardzo dynamicznie się rozwija. Rozwijamy też profesjonalne centrum kompetencyjne, które nie tylko szkoli, ale również certyfikuje. Jesteśmy liderem dokonującej się właśnie rewolucji w dystrybucji oprogramowania – sprzedaż na platformie chmurowej (cloud) wpisuje się zresztą w potrzeby rynku, tzn. umożliwia skalowalność, dostosowanie licencji do bieżących potrzeb.

Jesteśmy też aktywni w ramach relatywnie nowych trendów, jak DaaS (Device as a Service) czy usługi związane z gospodarką obiegu zamkniętego. Zbudowaliśmy kompletną ofertę gamingową z produktami pod własną marką Optimus, budujemy również ogólnopolską sieć wykonawców instalacji fotowoltaicznych i smart home pod szyldem Alsen Instalacje. Sieci franczyzowe są zresztą kolejnym wyróżnikiem Grupy AB. Zarządzamy już ponad 2 tys. punktów sprzedaży. W Polsce to Alsen (IT), Kakto (RTV/AGD) i Wyspa Szkrabów (zabawki).

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments