Shannon Poulin, wiceprezes Intel, o 50 latach działalności koncernu, o planach wobec Polski i o ekscytujących technologiach przyszłości w rozmowie z ISBnews.tv/ISBtech.

  1. 50-lecie działalności Intela

„Intel w tym roku obchodzi 50. rocznicę istnienia. To niesamowicie ekscytujące obserwować dokonania firmy z perspektywy czasu, a także zmian, jakie dokonały się w branży oraz technologii, które wprowadziliśmy na rynek. Oczywiście, patrzymy również w przyszłość. Widzimy dla Intela przestrzeń niesamowitych możliwości w takich obszarach, jak wdrożenia infrastruktury 5G, autonomiczna jazda, AI i uczenie maszynowe czy rozszerzona i wirtualna rzeczywistość” – powiedział ISBnews Poulin.

Podsumowując minione 50 lat Intela wskazał, że koncern był skoncentrowany na PC (PC-centric), a w ostatnich latach przechodzi transformację w kierunku danych (data-centric)…

„Przez ostatnie kilka lat z naszym CEO Brianem Krzanichem pracowaliśmy nad zmianą strategii, a nacisk przeniesiony został z rynku PC w kierunku danych. Mówimy tu więc o takich technologiach, jak centra danych, ogromnych implementacjach chmury obliczeniowej, stabilnych przestrzeniach przechowywania danych, czy korzystania z danych na nowe sposoby, zarówno w kontekście biznesowym, jak i w codziennym życiu. W Intelu przykładamy ogromne znaczenie do stabilności przechowywania danych. Ważny jest dla nas także Internet Rzeczy. Urządzenia końcowe podłączane do sieci produkują dużo danych, które muszą być integrowane. Musimy te dane magazynować, umożliwiać im ruch w sieci, a także pracować na nich w centrach danych. Dla Intela oznacza to duże inwestycje właśnie w obszar, w którym dane są w centrum” – wskazał Poulin.

   2. Dobre zmiany w Polsce

„Poprzednim razem byłem w Polsce ponad dekadę temu. Widzę pozytywne zmiany, jakie zaszły w tym kraju na przestrzeni lat. Spotkaliśmy się z grupą polskich firm, m.in. największą siecią detaliczną w kraju, również z polskimi ministrami, np. odpowiedzialnymi za edukację, rozwój handlu. Przyjrzeliśmy się obszarom, w których technologia może dużo zmienić, takim jak ochrona zdrowia, cyfrowa transformacja w przemyśle, edukacja. To była znakomita wizyta i wierzymy, że będziemy uczestniczyć w projektach rozwojowych w Polsce” – dodał wiceprezes Intela.

Shannon Poulin podczas swojej wizyty spotkał się z polską firmą deepsense.ai, wdrażającą rozwiązania bazujące na uczeniu maszynowym, a także wspomniał, że Intel posiada „mocne aktywa” w Polsce – w Gdańsku znajduje się duże centrum badawczo-rozwojowe.

„Rozwój Polski robi wrażenie, a my działamy w kierunku dalszego zaangażowania we współpracę z naszymi polskimi klientami. Sponsorujemy także jeden z największych światowych turniejów e-sportowych odbywający się w Katowicach” – przypomniał Poulin.

  3. Technologie przyszłości wg wiceprezesa Intela

Ważne dla Intela są także zaawansowane technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy autonomiczne pojazdy. W kontekście motoryzacji Intel widzi potencjał do zwiększenia bezpieczeństwa. „Niektóre z tych technologii są jeszcze testowane, część z nich jest już obecna na drogach. Inwestujemy w rozwiązania mobilne, obrazowanie z kamer, radary i sondowanie oraz przetwarzanie tych informacji w celu podejmowania decyzji w komunikacji drogowej. Jesteśmy również zaangażowani w rozwój sztucznej inteligencji” – wymienił Poulin.

„Rozmawialiśmy z jedną z polskich firm produkcyjnych na temat tego, jak możemy potencjalnie wdrożyć utrzymanie maszyn w trybie prognozującym. Rozmawialiśmy z waszym ministerstwem edukacji o tym, jak możemy poprawić kształcenie nauczycieli w środowisku edukacyjnym tak, aby ostatecznie poprawić doświadczenie uczniów. Niejednokrotnie jest tak, że studenci wiedzą więcej o nowych technologiach od wykładowców. Wierzymy, że możemy użyć technologii takich jak sztuczna inteligencja, aby zbierać dane i z ich pomocą nauczać. Dlatego realizujemy duże inwestycje w tych obszarach” – wskazał członek zarządu Intela.

Kolejnym dużym obszarem wzrostu jaki adresuje Intel jest segment określany jako „enthusiast”. „Z punktu widzenia graczy i fanów gaming manifestuje się poprzez gry, powstający kontent oraz towarzyszący temu rozgłos. Z punktu widzenia biznesowego obserwujemy szczególnie ogromny rozwój kontentu rozrywkowego, widzimy radykalną zmianę produkcji poprzez np. symulację konkretnego ekosystemu i w końcu używania przez ludzi technologii, by robić rzeczy w sposób cyfrowy. To powoduje coraz większą ilość pojawiającego się kontentu. Obserwując dokonania technologiczne np. w mocy obliczeniowej, grafice widzimy ogromne pole wdrożeń dla naszych rozwiązań” – podsumował Poulin.