Firmy coraz częściej rozważają przeniesienie przynajmniej części swoich zasobów do chmury obliczeniowej. Rozsądne podejście do cyfryzacji biznesu otworzy przedsiębiorcom nowy potencjał do ograniczenia kosztów działalności i generowania przychodów ze zdigitalizowanych źródeł. Dyrektor sprzedaży OVH Robert Paszkiewicz wskazał podczas OVH Cloud Tour na najważniejsze kwestie jakie przedsiębiorcy powinni rozpatrzeć zastawiając się nad inwestycją w rozwiązania cloud computing.

1. Firmy są nadal ostrożne

„Firmy, zwłaszcza polskie, rzeczywiście rozważnie podejmują decyzje w kontekście chmury. Według IDC, 57% wydatków w 2017 roku zostało poniesionych na tradycyjne centra danych, natomiast pozostała część na chmurę publiczną. Jednak już w 2021 roku szacuje się, że będzie to tylko 45% wydatków, jeśli chodzi o infrastrukturę tradycyjnych data center. Natomiast 20% zainwestowane zostanie w chmurę prywatną, a 35% w chmurę publiczną” – powiedział Paszkiewicz.

2. Chmura może okazać się być albo nie być

„Specjalizacja w technologii cloud nigdy nie będzie podstawową działalnością spółek, za to obecność w chmurze może z czasem okazać się ich ‚być albo nie być’ na rynku” – stwierdził przedstawiciel OVH.

Oznacza to , że przedsiębiorcy muszą więc mieć pewność, że dostawcy z których usług skorzystają są odpowiednio certyfikowani i przestrzegają odpowiednich norm bezpieczeństwa oraz stosują odpowiednie standardy zabezpieczeń.

3. Optymalizacja inwestycji

Otwartą kwestią jest, czy firmy powinny budować w dalszym ciągu znaczące wewnętrzne kompetencje informatyczne czy zdecydować się na outsourcing, a zaoszczędzone środki i energię zainwestować w inne cele, które będą docelowo generowały przychody i marże.

„To są koszta i czas, który trzeba na rozbudowę wewnętrznego IT poświęcić. Pytanie brzmi, czy nie lepiej spożytkować te środki finansowe właśnie na rozwój swojego biznesu, na zwiększenie sprzedaży, aniżeli rozbudowę czegoś co można powierzyć specjalistom” – zaznaczył Paszkiewicz.

4. Dynamiczna chmura

W jego ocenie, wzrost świadomości korzystania z usług cloud to kwestia edukacji i zrozumienia aktualnych trendów.

OVH ocenia, że rozwój rynku chmury obliczeniowej w naszym regionie utrzyma wysoką dynamikę i wzrośnie o ok. 50% w ciągu trzech kolejnych lat, a Polska odegra kluczową rolę w tym wzroście.

Wcześniej w rozmowie z ISBnews Paszkiewicz wskazywał, że OVH uważa Polskę i swoje aktywa na tym rynku za istotny element globalnej strategii rozwoju. Chce umacniać pozycję w rynku usług chmurowych (cloud) i domen internetowych dla małych i średnich firm w Polsce. W ub.r. OVH pozyskał finansowanie rzędu 400 mln euro.