Smartfon zdetronizował psa jako najlepszego przyjaciela człowieka. Niemniej jednak nasza relacja z urządzeniem nie jest perfekcyjna. Wskazujemy najczęstsze błędy w użytkowaniu smartfona według ekspertów Digital Care.

1. Zabezpieczasz telefon słabym pinem lub oczywistym wzorem

Blokada wzorem wymagająca nakreślenia palcem na ekranie wybranego kształtu wcale nie jest tak bezpieczna, jak można by sądzić. BadNia pokazują, że 77% zaczyna się w jednym z czterech rogów, z czego 44% w lewym górnym rogu.

Okazało się też, że szczególnie popularnych jest osiem wzorów, co powoduje, że stosunkowo łatwo je odgadnąć. Co dziesiąta osoba używa natomiast liter nawiązujących do bliskiej osoby.

Rada: wybieraj nieoczywiste wzory, które zaczniesz najlepiej w środku ekranu blokady. Jeśli zabezpieczasz telefon pinem numerycznym, unikaj kombinacji typu 0-0-0-0 czy 1-2-3-4, które łatwo odgadnąć.

2. Nie zabezpieczasz ekranu szkłem hartowanym

Według danych Digital Care w prawie 80% uszkodzenie telefonu dotyczy jego wyświetlacza. Warto więc zabezpieczyć go przed niepożądanymi zdarzeniami.

Najłatwiejszym sposobem jest zakup folii lub szkła hartowanego – przy czym to drugie jest dużo trwalszym rozwiązaniem. Idealne pasuje do danego modelu, nie blokuje przycisków funkcyjnych ani nie zasłania głośnika.

Szkła mają różną twardość, więc zwracaj uwagę na ten parametr, decydując się na zakup. Odporność H8 i wyższa gwarantuje zero zarysowań.

3. Podładowujesz baterię kilka razy dziennie

Kilkukrotne ładowanie baterii w telefonie w ciągu dnia to zły nawyk. Smartfon najlepiej ładować raz a porządnie – w jednym pełnym cyklu i do pełna.

Obecne systemy szybkiego ładowania umożliwiają naładowanie baterii z niskiego poziomu w kilkadziesiąt minut – nie bój się więc rozładować urządzenia.

4. Nie wykupujesz ochrony wyświetlacza lub telefonu

Rozważ dodatkową ochronę telefonu. Nawet najgrubsze szkło hartowane nie uchroni smartfona przed upadkiem z dużej wysokości, a etui – przed zalaniem wodą. W Polsce już wszyscy najwięksi operatorzy oferują możliwość objęcia ochroną telefonu czy wyświetlacza w formie ubezpieczenia albo usługi.

Koszty są różne zależnie od modelu i zakresu ochrony. Pakiety obejmują też coraz więcej zdarzeń – od zbicia wyświetlacza, poprzez uszkodzenie obudowy, aż po zatopienie.

Przy coraz bardziej zaawansowanych technologicznie modelach koszt wymiany ekranu czy płyty głównej w autoryzowanym serwisie staje się coraz wyższy i wynosi od kilkuset do nawet 2000 złotych, a tylko naprawa w autoryzowanym serwisie pozwoli Ci utrzymać gwarancję producenta.

5. Nie robisz back-upu danych

Rzadko kiedy pamiętamy, by regularnie robić back-up plików (jak kontakty, adresy, dane biznesowe, zdjęcia, filmy z ważnych momentów, muzyka).

Zapisuj informacje z telefonu – czy to za pomocą komputera, dysku czy w chmurze lub na przenośnej karcie pamięci. W przypadku, gdy zgubisz urządzenie lub ulegnie ono poważnemu uszkodzeniu, będziesz mógł odzyskać wszystkie istotne dane.

6. Chodzisz z wiecznie włączonym Bluetoothem

Stale włączony Bluetooth w urządzeniu to ponętny kąsek dla hakerów. Bluetooth pozwala dziś na przejęcie kontroli nad telefonem czy przechwytywanie komunikacji tego typu między innymi urządzeniami – hakerzy dostają się do danych, wykonują w Twoim imieniu połączenia lub surfują po Internecie.

Aby zapobiec tego typu zdarzeniom, domyślnie skonfiguruj Bluetooth jako „niewykrywalny” – wtedy użytkownicy w pobliżu nie zobaczą Twojego urządzenia. Najlepiej jednak wyłączaj Bluetooth, gdy go nie używasz.

7. Ściągasz aplikacje z niepewnego źródła

Jeśli oficjalne sklepy producentów systemów operacyjnych na telefon omijasz szerokim łukiem, a aplikacje ściągasz z niesprawdzonych źródeł w Internecie – nie wróży to dobrze.

Przykładowo większość złośliwego oprogramowania zainstalowanego na telefonach z systemem Android pochodzi z aplikacji z niepewnego źródła. Zarówno Google, jak i Apple w swoich sklepach udostępniają aplikacje jedynie po ich autoryzacji.

Szczególnie producent urządzeń z jabłuszkiem znany jest z restrykcyjnej polityki weryfikacji. Niezweryfikowane aplikacje to nośniki wirusów, złośliwego oraz szpiegującego oprogramowania, które mogą przejąć lub zniszczyć Twoje dane.

8. Nie używasz antywirusa

Jeśli wydaje Ci się, że telefon nie potrzebuje programu antywirusowego – jesteś w błędzie. To takie same urządzenie narażone na ataki z zewnątrz oraz szkodliwe oprogramowanie jak Twój laptop czy PC.

Ale uwaga: używaj tylko sprawdzonych antywirusów, podobnie jak wtedy, gdy zabezpieczasz swój komputer osobisty. Antywirus wykryje m.in. złośliwe oprogramowanie, które może kryć się w ściąganych przez Ciebie aplikacjach.

9. Nie sprawdzasz regularnie, co masz na telefonie

Używając telefonu, ciągle instalujemy nowe aplikacje. Zapominamy ich jednak odinstalować, gdy nie są nam już potrzebne. Regularnie przeglądaj, co masz w telefonie i wyrzucaj programy, z których już nie korzystasz.

Nie tylko zwolnisz miejsce w urządzeniu, ale i zmniejszasz ryzyko infekcji. Jedna wyrzucona aplikacja, z której już nie korzystasz, to jedno ryzyko ataku mniej.

10. Nie uaktualniasz swojego systemu operacyjnego

Zamykasz wyskakujące powiadomienie o aktualizacji oprogramowania i odkładasz tę czynność na później? To może się źle skończyć. Każda aktualizacja niesie nie tylko zmiany wizualne czy dodatkowe funkcje w oprogramowaniu, ale przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa.

Programiści naprawią tzw. bugi, czyli dziury w oprogramowaniu, które wykorzystują hakerzy czy producenci aplikacji, by dostać się do danych z Twojego telefonu. W swoim własnym interesie nie opóźniaj więc niepotrzebnie aktualizacji.