Visa chce ułatwić płatności na każdym etapie podróży – od parkowania i tankowania paliwa po latanie samolotem i przejazdy koleją. To duży projekt, który idzie na zwarcie w wieloma projektami z tzw. fintech. Co warto wiedzieć o wielkim pojedynku między młodymi projektami, a walczącymi o utrzymanie pozycji instytucjami finansowymi?
- Kontrofensywa wobec fintechów
Korporacje finansowe na poważnie odczuły konkurencję ze strony projektów nowych technologii. Przegapiły chociażby blockchain, ale wciąż dysponują ogromnymi atutami. Przede wszystkim bazą klientów i wiedzą, że mogą wygrać z nowymi projektami udanymi inicjatywami zwiększającymi zaangażowanie już posiadanego klienta. Lojalizacja, siła przyzwyczajenia oraz zaufanie wygrają w ostatecznym rozrachunku, nawet jeżeli jakiś fintech zrobi duże wrażenie czymś na kształt magicznej sztuczki, jak np. zamiany zwykłej maszyny do sprzedaży gumy do żucia w terminal płatniczy.
2. Program „Transportation Center of Excellence” od Visy
Celem programu jest wypracowanie rozwiązań ułatwiających konsumentom podróżowanie wszelkimi środkami transportu – lotniczego, kolejowego czy samochodowego. Instytucja chce wykorzystać swoje dotychczasowe relacje rynkowe.
Współpracując bezpośrednio z liniami lotniczymi, firmami transportowymi, producentami samochodów, wypożyczalniami pojazdów czy firmami świadczącymi usługi parkingowe i paliwowe, Visa chce pomóc w stworzeniu innowacyjnych rozwiązań integrujących nowe i te dopiero powstające technologie z każdą formą podróżowania.
3. Globalny zasięg to oczywista oczywistość
Transportation Center of Excellence to usługa o globalnym zasięgu. Ma łączyć zalety istniejących programów Visa – w tym m.in. platformy Visa Developer, tokenizacji Visa, a także programów Visa Ready for Transit oraz Visa Global Transit Solutions – z możliwościami sieci centrów innowacji Visa na całym świecie.
„Dzisiejsi konsumenci chcą dotrzeć do celu podróży – czy to do pracy, czy na wakacje – szybko i wygodnie. Jednak kupno biletu, korzystanie z parkingu lub tankowanie paliwa na stacji benzynowej często wiążą się z niewygodą, czekaniem w kolejce, koniecznością obsługi skomplikowanych biletomatów, kasowników i innych przestarzałych urządzeń obsługujących transport. W ramach programu Transportation Center of Excellence analizujemy, jak nowe technologie i rozwiązania cyfrowe mogą zwiększyć komfort podróży poprzez umożliwienie przewoźnikom, biurom podróży i innym podmiotom związanym z transportem łatwej i sprawnej integracji nowoczesnych form płatności z procesem obsługi klienta” – powiedział Bill Gajda, Senior Vice President, Innovation and Strategic Partnerships, Visa.
4. Zwiększony komfort wabikiem na klienta
Program Transportation Center of Excellence powstał z myślą o zwiększeniu komfortu podróżowania w oparciu o doświadczenia zdobyte we współpracy z firmami przewozowymi, takimi jak Transport for London (organizator transportu miejskiego w Londynie) czy Uber.
Przewiduje on m.in. organizację w Centrum Innowacji Visa w Londynie wspólnych warsztatów z partnerami Visa w zakresie transportu, bankami i detalistami, których celem będzie eliminowanie wszelkich utrudnień związanych z podróżą oraz dostarczanie konsumentom nowych sposobów korzystania z usług transportowych i płacenia za nie.
5. Tworzenie nowych możliwości
Działania prowadzone w ramach programu – wykorzystujące nowoczesne technologie i zorientowane na konsumenta oraz jego potrzeby – mają na celu stworzenie nowych możliwości w różnych dziedzinach transportu, m.in.:
– Transport samochodowy – Według raportu Business Intelligence Connected Car, do 2025 roku liczba samochodów połączonych z internetem przekroczy 293 mln. Właśnie dlatego Visa współpracuje z kilkoma spośród czołowych producentów na świecie z myślą o bezpiecznym osadzeniu płatności w systemach multimedialnych w takich samochodach. Pierwsze przykłady rozwiązań dotyczą płatności za paliwo, posiłki oraz usługi ubezpieczeniowe.
Wraz ze zmianami w zwyczajach konsumentów, przyszłe rozwiązania mogą wykorzystywać doświadczenie Visa do rozliczania płatności za wspólne podróżowanie samochodem, ubezpieczenie uzależnione od liczby przejechanych kilometrów czy też ładowanie baterii samochodu elektrycznego.
– Parkowanie – Rosnący problem zatorów komunikacyjnych na świecie wymaga coraz bardziej efektywnych sposobów zarządzania parkowaniem i transportem. W naszym Centrum Innowacji Visa w Londynie współpracujemy ze start-upami i fintechami przy tworzeniu nowych technologii usuwających przeszkody w szukaniu i opłacaniu miejsc parkingowych.
– Transport publiczny – Według badań ONZ, w 2050 roku 66% ludności świata mieszkać będzie na obszarach miejskich, co nadaje ogromne znaczenie rozwojowi inteligentnych i efektywnych systemów transportu miejskiego. Istniejący już program Visa Global Transit Solutions skupia się na wdrażaniu płatności zbliżeniowych jako powszechnego rozwiązania ułatwiającego korzystanie z transportu publicznego. Visa bada również, jaki kształt mogą przybrać jego kolejne generacje i w jaki sposób można zwiększyć wygodę pasażerów dzięki usługom lokalizacyjnym, technologii Bluetooth czy metodom biometrycznym.
– Przewozy lotnicze – Visa zorganizowała warsztaty z największymi liniami lotniczymi, żeby wspólnie pracować nad wykorzystaniem nowych technologii, np. wirtualnej rzeczywistości, na poszczególnych etapach obsługi klienta: planowaniu, sprzedaży biletów czy w trakcie samego lotu.
„Visa stworzyła odpowiednie warunki współpracy, dzięki czemu programiści mogą tak wykorzystywać dostarczone im narzędzia, aby kreować nowe sposoby świadczenia usług dla dowolnego rodzaju transportu i wdrażać te pomysły w życie. Za pośrednictwem platformy Visa Developer uzyskują oni dostęp do szerokiej gamy interfejsów programistycznych (API) oraz zestawów narzędzi programistycznych (SDK), umożliwiających tworzenie nowych generacji aplikacji dla sektora handlu” – dodał Bill Gajda.