Visa chce ułatwić płatności na każdym etapie podróży – od parkowania i tankowania paliwa po latanie samolotem i przejazdy koleją. To duży projekt, który idzie na zwarcie w wieloma projektami z tzw. fintech. Co warto wiedzieć o wielkim pojedynku między młodymi projektami, a walczącymi o utrzymanie pozycji instytucjami finansowymi?

  1. Kontrofensywa wobec fintechów

Korporacje finansowe na poważnie odczuły konkurencję ze strony projektów nowych technologii. Przegapiły chociażby blockchain, ale wciąż dysponują ogromnymi atutami. Przede wszystkim bazą klientów i wiedzą, że mogą wygrać z nowymi projektami udanymi inicjatywami zwiększającymi zaangażowanie już posiadanego klienta. Lojalizacja, siła przyzwyczajenia oraz zaufanie wygrają w ostatecznym rozrachunku, nawet jeżeli jakiś fintech zrobi duże wrażenie czymś na kształt magicznej sztuczki, jak np. zamiany zwykłej maszyny do sprzedaży gumy do żucia w terminal płatniczy.

      2. Program „Transportation Center of Excellence” od Visy

Celem programu jest wypracowanie rozwiązań ułatwiających konsumentom podróżowanie wszelkimi środkami transportu – lotniczego, kolejowego czy samochodowego. Instytucja chce wykorzystać swoje dotychczasowe relacje rynkowe.

Współpracując bezpośrednio z liniami lotniczymi, firmami transportowymi, producentami samochodów, wypożyczalniami pojazdów czy firmami świadczącymi usługi parkingowe i paliwowe, Visa chce pomóc w stworzeniu innowacyjnych rozwiązań integrujących nowe i te dopiero powstające technologie z każdą formą podróżowania.

  3. Globalny zasięg to oczywista oczywistość

Transportation Center of Excellence to usługa o globalnym zasięgu. Ma łączyć zalety istniejących programów Visa – w tym m.in. platformy Visa Developer, tokenizacji Visa, a także programów Visa Ready for Transit oraz Visa Global Transit Solutions – z możliwościami sieci centrów innowacji Visa na całym świecie.

„Dzisiejsi konsumenci chcą dotrzeć do celu podróży – czy to do pracy, czy na wakacje – szybko i wygodnie. Jednak kupno biletu, korzystanie z parkingu lub tankowanie paliwa na stacji benzynowej często wiążą się z niewygodą, czekaniem w kolejce, koniecznością obsługi skomplikowanych biletomatów, kasowników i innych przestarzałych urządzeń obsługujących transport. W ramach programu Transportation Center of Excellence analizujemy, jak nowe technologie i rozwiązania cyfrowe mogą zwiększyć komfort podróży poprzez umożliwienie przewoźnikom, biurom podróży i innym podmiotom związanym z transportem łatwej i sprawnej integracji nowoczesnych form płatności z procesem obsługi klienta” – powiedział Bill Gajda, Senior Vice President, Innovation and Strategic Partnerships, Visa.

   4. Zwiększony komfort wabikiem na klienta 

Program Transportation Center of Excellence powstał z myślą o zwiększeniu komfortu podróżowania w oparciu o doświadczenia zdobyte we współpracy z firmami przewozowymi, takimi jak Transport for London (organizator transportu miejskiego w Londynie) czy Uber.

Przewiduje on m.in. organizację w Centrum Innowacji Visa w Londynie wspólnych warsztatów z partnerami Visa w zakresie transportu, bankami i detalistami, których celem będzie eliminowanie wszelkich utrudnień związanych z podróżą oraz dostarczanie konsumentom nowych sposobów korzystania z usług transportowych i płacenia za nie.

    5. Tworzenie nowych możliwości 

Działania prowadzone w ramach programu – wykorzystujące nowoczesne technologie i zorientowane na konsumenta oraz jego potrzeby – mają na celu stworzenie nowych możliwości w różnych dziedzinach transportu, m.in.:

– Transport samochodowy – Według raportu Business Intelligence Connected Car, do 2025 roku liczba samochodów połączonych z internetem przekroczy 293 mln. Właśnie dlatego Visa współpracuje z kilkoma spośród czołowych producentów na świecie z myślą o bezpiecznym osadzeniu płatności w systemach multimedialnych w takich samochodach. Pierwsze przykłady rozwiązań dotyczą płatności za paliwo, posiłki oraz usługi ubezpieczeniowe.

Wraz ze zmianami w zwyczajach konsumentów, przyszłe rozwiązania mogą wykorzystywać doświadczenie Visa do rozliczania płatności za wspólne podróżowanie samochodem, ubezpieczenie uzależnione od liczby przejechanych kilometrów czy też ładowanie baterii samochodu elektrycznego.

– Parkowanie – Rosnący problem zatorów komunikacyjnych na świecie wymaga coraz bardziej efektywnych sposobów zarządzania parkowaniem i transportem. W naszym Centrum Innowacji Visa w Londynie współpracujemy ze start-upami i fintechami przy tworzeniu nowych technologii usuwających przeszkody w szukaniu i opłacaniu miejsc parkingowych.

– Transport publiczny – Według badań ONZ, w 2050 roku 66% ludności świata mieszkać będzie na obszarach miejskich, co nadaje ogromne znaczenie rozwojowi inteligentnych i efektywnych systemów transportu miejskiego. Istniejący już program Visa Global Transit Solutions skupia się na wdrażaniu płatności zbliżeniowych jako powszechnego rozwiązania ułatwiającego korzystanie z transportu publicznego. Visa bada również, jaki kształt mogą przybrać jego kolejne generacje i w jaki sposób można zwiększyć wygodę pasażerów dzięki usługom lokalizacyjnym, technologii Bluetooth czy metodom biometrycznym.

– Przewozy lotnicze – Visa zorganizowała warsztaty z największymi liniami lotniczymi, żeby wspólnie pracować nad wykorzystaniem nowych technologii, np. wirtualnej rzeczywistości, na poszczególnych etapach obsługi klienta: planowaniu, sprzedaży biletów czy w trakcie samego lotu.

„Visa stworzyła odpowiednie warunki współpracy, dzięki czemu programiści mogą tak wykorzystywać dostarczone im narzędzia, aby kreować nowe sposoby świadczenia usług dla dowolnego rodzaju transportu i wdrażać te pomysły w życie. Za pośrednictwem platformy Visa Developer uzyskują oni dostęp do szerokiej gamy interfejsów programistycznych (API) oraz zestawów narzędzi programistycznych (SDK), umożliwiających tworzenie nowych generacji aplikacji dla sektora handlu” – dodał Bill Gajda.