O kondycji i perspektywach rynku gier oraz nowościach w Tate Multimedia mówi w rozmowie z ISBtech dyrektor zarządzający Paweł Leskowicz.

1. Rynek gier w Polsce ma wartość 1,8 mld zł

W ostatnim czasie byliśmy świadkami prężnego rozwoju sektora gier komputerowych w naszym kraju. Szacuje się, że rynek ten wart jest około 1,8 mld zł, a gry produkowane są przez około 300 firm.

Chociaż Polska nie należy do największych producentów gier, naszą największą zaletą są zarówno kreatywność i chęć dostarczania rozrywki na jak najwyższym poziomie, jak i wysoki poziom prezentowany przez naszych programistów, którzy doceniani są przez firmy na całym świecie, uważa dyrektor spółki.

  2. Renesans gatunku indie

Obecnie wśród graczy zauważalny jest powrót mody na gry wideo nurtu niezależnego, tzw. indie, które nie mają wysokich budżetów na produkcję i promocję, za to przyciągają graczy oryginalnymi pomysłami, stwierdza Leskowicz.

„W Tate Multimedia skupiamy się na rozwoju produktów, które mają połączyć cechy Indie z tymi charakteryzującymi gry głównego nurtu, tzw. AAA. Ten rodzaj gier możemy określić jako indie triple-A, choć nie jest to do końca trafne określenie” – dodaje.

Z gatunku triple-A, który określa gry wysokobudżetowe, biorą one wysoką jakość produktu, a z indie wszystko, co powiązane jest z innowacją i nieszablonowym podejściem do realizacji. Problemem jest dokładne określenie czym jest gra indie – czy grą niskobudżetową, tworzoną przez małe, kilkuosobowe studia, czy grą tworzoną niezależnie, bez dodatkowego finansowania ze strony wielkich wydawnictw i stawiająca na innowacyjność, wymienia dyrektor dewelopera.

  3. Nowości w portfolio Tate Multimedia

„W zeszłym roku zaprezentowaliśmy „Steel Rats”. Jest to nasze pierwsze od dłuższego czasu wprowadzenie nowego produktu. Kolejnym tytułem jest „Urban Trial Playground”, tytuł skupiający się na wyczynowej jeździe na motocyklu” – wskazuje Leskowicz.

Dzięki systemowi niezależnego przedniego i tylnego hamulca możliwe jest m.in. wykonywanie efektywnych zatrzymań na przednim, jak i tylnym kole oraz wykonywanie długich ślizgów przy pozostawianiu śladów hamowania.

Gra wydana zostanie na konsolę Nintendo Switch w kwietniu 2018 roku. Decyzja o wydaniu „Urban Trail Playground” właśnie na Switcha związana jest z coraz większą popularnością tej konsoli wśród graczy oraz otwartością jaką prezentuje Nintendo względem mniejszych gier i wydawców.

  4. GameINN wspiera branżę

Rozwój powyższych tytułów był możliwy dzięki m.in. dofinansowaniu jakie otrzymaliśmy w ramach programu GameINN.

„Niezmiernie cieszymy się, że branża gier komputerowych jest coraz bardziej zauważalna i doceniana. Mamy nadzieję, że w przyszłości powstanie jeszcze więcej inicjatyw mających na celu zwiększenie konkurencyjności sektora, w którym działamy” – uważa dyrektor Tate Multimedia.

5. Producenci gier i giełda 

W jego ocenie, giełda rządzi się własnymi prawami, często reagując na plotki, czy niepotwierdzone informacje, czego przykładem jest ostatnie zawirowania wokół CD Projekt Red.

„Wydaje mi się, że mniejsze firmy powinny zbudować dobry zespół, oraz dobrze przygotować się do giełdowego debiutu – jest to olbrzymie wyzwanie dla firmy, które wiąże się nie tylko z zastrzykiem gotówki ale też ogromną odpowiedzialnością. Zrozumiałe jest, że giełda – zwłaszcza przy obecnym boomie na gry i nowe technologie w naszym kraju – jest kuszącym sposobem na zdobycie dodatkowych środków, jednak należy wszystko spokojnie przemyśleć i przeanalizować sytuację przed podjęciem takiego kroku” – podsumowuje Leskowicz.