Najważniejsze trendy na rynku usług chmurowych w Polsce w rozmowie z ISBtech przedstawiają eksperci – Tomasz Stachlewski, Senior Solutions Architect w Amazon Web Services, Tomasz Starzec, Account Manager w Amazon Web Services oraz Werner Vogels, CTO w Amazon.com.

 1. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe stają się coraz bardziej dostępne

Uczenie maszynowe to część sztucznej inteligencji, która w wyniku analizy dużych ilości danych opisuje reguły i rozpoznaje wzorce w celu przewidywania przyszłych danych. Dotychczas sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe były dziedzinami dostępnymi wyłącznie dla grona badaczy i naukowców. To się obecnie zmienia.

Doradcy McKinsey oceniają, że globalny rynek usług, oprogramowania i sprzętu opartych na sztucznej inteligencji będzie rósł rocznie o 15-25% i osiągnie wartość około 130 mld USD w 2025 roku.

„Nigdy nie było lepszych warunków do tworzenia i wykorzystywania inteligentnych aplikacji. Dzieje się tak z powodu jednoczesnego występowania trzech zjawisk: „rewolucji algorytmicznej”, zwiększającej się ilości danych cyfrowych oraz przystępnej cenowo mocy obliczeniowej, dzięki którym coraz więcej firm może wdrażać rozwiązania chmurowe do swoich modeli biznesowych”zauważa Werner Vogels, CTO w Amazon.com

  2. Inteligentne rozwiązania znajdują wykorzystanie w edukacji i opiece zdrowotnej

„Zauważamy coraz więcej zastosowań sztucznej inteligencji w tych obszarach. Przykładem może być platforma Duolingo, oferująca bezpłatne aplikacje do nauki języków, która wykorzystuje algorytmy tekst-język do oceny i poprawiania wymowy osób uczących się” – podkreśla Tomasz Stachlewski, Senior Solutions Architect w Amazon Web Services.

Z kolei przykładem wykorzystania big data i internetu rzeczy w opiece zdrowotnej jest Philips HealthSuite – platforma cyfrowa, która dzięki chmurze zarządza ponad siedmioma milionami podłączonych urządzeń medycznych, urządzeń konsumenckich, czujników i aplikacji mobilnych.

Wszystko po to, aby wzmocnić kontrolę nad zdrowiem za pomocą rozwiązań cyfrowych. W rezultacie produkty firmy Philips i opieka, którą zapewniają, mogą z czasem stać się jeszcze bardziej inteligentne i bardziej spersonalizowane.

  3. Głos nabiera mocy

Przetwarzanie głosu stało się rzeczywistością stosunkowo niedawno. Obecnie głos jest używany najczęściej do sterowania funkcjami inteligentnego domu, odtwarzania muzyki, robienia zakupów lub w samochodzie. Różnorodność cyfrowych asystentów odgrywa tutaj dużą rolę.

Usługa Amazon Alexa nieustannie uczy się, posiadając dziesiątki tysięcy umiejętności wykraczających poza przestrzeń konsumenta. Ułatwia tworzenie inteligentnych domów, tak samo jak inteligentnych miejsc pracy. Z kolei, jednym z największych zastosowań głosu w przedsiębiorstwach są sale konferencyjne.

„Za pomocą Alexa for Business, administrator może skonfigurować sale konferencyjne i zintegrować kalendarze z urządzeniami multimedialnymi. Kiedy wchodzisz na spotkanie, wszystko co musisz powiedzieć to „Alexa, zacznij moje spotkanie”. Alexa for Business automatycznie wie, jakie jest to spotkanie ze zintegrowanego kalendarza, wykrywa informacje niezbędne do połączenia, łączy się z dostawcą usługi konferencyjnej i rozpoczyna spotkanie” – wskazuje Vogels.

  4. Rosnące zapotrzebowanie na usługi chmurowe w Polsce

Wdrażanie nowoczesnych infrastruktur IT staje się coraz bardziej popularne również w Polsce. Rodzimy rynek podąża za trendem, który dostrzegamy na rynkach zachodnich, a perspektywy są coraz lepsze.

„Wielu klientów korporacyjnych zaczyna interesować się ofertą chmurową, np. PLL LOT, Maspex lub Onet. Wciąż zyskujemy nowych partnerów takich jak Bluesoft, SE16N, Lcloud czy Webellian, oraz obserwujemy spore zainteresowanie ze strony start-upów, np.Codewise, Brainly, Applica, edrone” – zauważa Tomasz Starzec, Account Manager w Amazon Web Services.

  5. Praktyki DevOps coraz bardziej popularne w działach IT

Wraz z rosnącą popularnością chmury obliczeniowej widzimy coraz więcej firm, które ustanawiają praktyki DevOps w swoich działach IT, jako sposób na zwiększenie wydajności, a także wprowadzenie innowacji dla swoich klientów.

Współpraca zespołów Development i Operations staje się coraz bardziej popularna również w Polsce. Jest to tym bardziej zauważalnie w przypadku firm, które zdają sobie sprawę z tego, że chmura jest przyszłością ich rozwoju.

  6. Migracja do chmury a niższe koszty operacyjne

Coraz więcej firm przenosi znaczące części swojej infrastruktury IT do chmury. Głównym czynnikiem napędowym jest redukcja kosztów operacyjnych, którą można osiągnąć dzięki skalowalności rozwiązań chmurowych.

„Przykładem jest Onet, który wykorzystuje AWS do skalowania i do Disaster Recovery (DR). Onet wyliczył, że roczne koszty operacyjne DR w AWS są o 80% niższe niż koszt DR we własnym centrum danych. Jesteśmy przekonani, że wkrótce zdecydowana większość zasobów IT będzie serwowana z chmury” – podsumowuje Stachlewski.