Po wprowadzeniu sieci 5G nie tylko operator telekomunikacyjny będzie musiał się całkowicie zmienić. Będzie musiała zmienić się cała branża i infrastruktura telekomunikacyjna… i to w wielu aspektach, mówi ISBtech dyrektor Departamentu Technologii Sieciowych Polkomtela Tomasz Muda podczas kongresu Huawei: Rozmowy o Przyszłości. Przedstawiamy 6 kwestii, które znajdą się w gronie kluczowych wyzwań w obliczu wdrażania nowej generacji sieci.

  1. Operator – tylko rura przesyłowa czy coś więcej? 

„Co ważne, dziś użytkownicy korzystają z wielu aplikacji, w których za ich zgodą zbierane są dane będące wartością samą w sobie, a operator jest spychany jedynie do roli zapewniania transmisji -„neutralnej rury”, którą te dane są przesyłane. Rodzi to poważne skutki biznesowe w kontekście rozwoju i rozbudowy sieci z racji niskiej opłacalności inwestycji. W tym momencie, a szczególnie po wprowadzeniu 5G, operator musi się całkowicie zmienić, a wręcz musi zmienić się cała branża i infrastruktura” – wskazuje Muda.

2. Sztuczna inteligencja może być jedną z odpowiedzi 

„Biorąc pod uwagę, że w procesie uczenia maszynowego dobór właściwych danych jest kluczowy dla sukcesu danego projektu, jednym z kierunków zmiany może być zapewnienie możliwości przetwarzania przez operatorów danych o zachowaniu użytkowników, w celu wykorzystania ich w technologiach sztucznej inteligencji. Oczywiście nie mówimy tu o danych pojedynczego klienta, ale danych dotyczących anonimowych grup” – wskazuje dyrektor Polkomtela.

3. Nacjonalizacja infrastruktury? Nie można wykluczyć

„Innym kierunkiem jest ograniczenie liczby operatorów posiadających infrastrukturę i przeniesienie konkurencji na poziom usług. Już dziś pojawiają się wręcz koncepcje jednego operatora infrastruktury, czy nawet jej nacjonalizacji (mówił o tym prezydent Trump, w Polsce również padł taki pomysł). Warto je rozważać już teraz, gdy są oczekiwania dużych inwestycji w sieć 5G” – ocenił dyrektor Polkomtela.

4. Nowy profil działalności – do tego wszystko zmierza

„W powyższej wizji, za 10-15 lat przy państwowej infrastrukturze lub jednej sieci infrastrukturalnej, operatorzy muszą się odnaleźć gdzieś między operatorem infrastrukturalnym, a globalnymi twórcami usług OTT. Dane do uczenia maszynowego i rozszerzonej rzeczywistości, mogą stać się w takiej sytuacji kluczowymi do sukcesu biznesowego” – wskazuje Muda.

5. 5G – przełom czy kolejny system komórkowy

„W odniesieniu do dyskusji o 5G, można zwrócić uwagę na regułę, że generacje nieparzyste to systemy testowe od strony biznesowej i usługowej, niezależnie od tego, że wszystkie generacje są technicznie coraz bardziej zaawansowane” – zaznacza dyrektor Polkomtela.

1G – pierwsza generacja systemów komórkowych była poniekąd testem potrzeby realizacji rozmów przez użytkowników w czasie gdy się przemieszczają. Test ten pokazał, że rynek chce  sieci komórkowych, ale o lepszej jakości i z roamingiem.

2G to już GSM bez tych wad, który jak wiadomo odniósł bardzo duży sukces.

3G był odpowiedzią na mobilny internet, oraz możliwość realizacji połączeń video, ale to dopiero….

4G dało eksplozję danych! Jednakże połączenia video nie przyjęły się i jeżeli jest taka potrzeba użytkownika, realizowane są przez aplikacje internetowe.

„Teraz przy 5G znów pojawiły się nowe oczekiwania, takie jak IoT z milionami podłączonych urządzeń, autonomiczne samochody dołączone nieustannie do sieci, szybszy niż o obecnie dostęp do Internetu. Obszary te zostały zaadresowane w technicznych aspektach systemu 5G. Jednak jakie będą rezultaty wprowadzenia nowych usług zdecydują klienci. Technicznie 5G zostanie zbudowane, natomiast to aspekty biznesowe zweryfikują, które elementy będą tymi nośnymi, a które nie a także jaka będzie skala implementacji tej nowej technologii” – podkreśla Muda.

 6. Współpraca odpowiedzią na wyzwania

„Już teraz ważne jest podkreślanie, że do wprowadzenia piątej generacji sieci komórkowych potrzebna jest współpraca operatorów z podmiotami gospodarczymi z obszarów wskazywanych w strategicznych oczekiwaniach dotyczących 5G” – podsumował dyrektor Polkomtela.