Twoje preferencje nakręcają zakupy cyfrowych informacji

W Polsce dokonano zakupu cyfrowych informacji za kwotę 2,2 mln USD w roku 2016. Prognozy mówią, że w tym roku wydatki na cyfrowe informacje sięgną już kwoty 30,4 mln USD, co daje 1382% wzrost w stosunku do 2016 roku. Jednym z motorów napędowych rynku danych jest branża marketingowa. To informacje o zainteresowaniach i preferencjach użytkowników internetu są dzisiaj paliwem kampanii online, szczególnie tych realizowanych w modelu programmatic buying, który w ostatnim czasie dynamicznie się rozwija.

„Dzięki danym marketerzy są w stanie znacznie lepiej poznać potencjalnego klienta. Tym samym mogą ograniczyć koszty działań, przy znacznie wyższej skuteczności kampanii. Dzięki profilom behawioralnym, są w stanie skierować kampanie do osób, których zainteresowania i aktywność w sieci wskazują na wysokie prawdopodobieństwo dopasowania produktu” – tłumaczy Maciej Sawa, Chief Commercial Officer w OnAudience.com.

Popyt na dane wynika również z szybkiej cyfryzacji firm. Stają się one coraz bardziej zinformatyzowane, wiele z nich zmienia model funkcjonowania na tzw. „data driven business”, czyli działalność napędzaną danymi.

„Organizacje o różnej wielkości, praktycznie z każdej branży, szukają przychodów w strumieniach danych, nieustannie przepływających przez ich systemy. Gromadzenie danych i przetwarzanie ich na istotne informacje, bardziej świadome decyzje i scenariusze zaangażowania klientów to tematy, które najczęściej padają podczas rozmów z naszymi klientami. W przypadku każdego z nich kluczową rolę odgrywa sztuczna inteligencja. Jej rozwój oznacza więcej korzyści z analityki danych – uważa Tomasz Pelczarski, Business Solutions Professional w Enterprise Group, Microsoft.

Podobnego zdania jest także Sawa, który stwierdza, że dane są dziś dla firm kluczem do poznania swoich klientów. Firmy z różnych branż coraz chętniej korzystają z danych, aby poznać 360-stopniowy profil klienta np. za pomocą usług data enrichment czy CRM enrichment. W praktyce oznacza to, że nie tylko działania marketingowe, ale wszystkie kluczowe aktywności i decyzje strategiczne podejmowane są w oparciu o zaawansowaną analitykę danych.

W raporcie „Global Data Market Size” przeanalizowano 28 najważniejszych rynków świata, które łącznie generują około 90 proc. światowych wydatków na dane. Jest to pierwszy dokument przedstawiający globalne zestawienie w tym obszarze. Raport powstał na podstawie danych firmy Cloud Technologies oraz badań takich podmiotów, jak eMarketer czy IAB Europe.