144 tysiące meczów, 71 tys. graczy i 550 tys. zł nagród. ESL Polska podsumował krajowe turnieje e-sportowe 2017 roku. To są spektakularne i dla wielu osób, jak np. prezesa Bońka ;),  zaskakujące dane. Tym samym krajowe rozgrywki ESL zanotowały kolejne  rekordy popularności. Równie wysokie zaangażowanie obserwowano ze strony fanów, którzy tylko w serwisie Facebook wygenerowali ponad 4,7 mln odsłon transmisji krajowych rozgrywek esportowych ESL. Serwis Twitch przeżył prawdziwe oblężenie, notując 7,1 mln odsłon transmisji. Wszystkie rozegrane spotkania przyciągnęły przed ekrany aż 4,5 mln unikalnych widzów na Facebooku i 2,6 mln na Twitchu.

Najważniejsze krajowe turnieje ESL 2017

Puchar Polski Cybersport – rok 2017 rozpoczęła pierwsza z dwóch edycji Pucharu Polski Cybersport, której finał miał miejsce 5 marca w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. W puli nagród dla obu rozgrywanych tytułów – CS: GO oraz LoL, znalazło się łącznie 50 000 zł, po 25 000 na każdą z gier, z czego zwycięzcy otrzymali 12 000 zł. Finały drugiego sezonu PPC rozegrane zostały 7-8 października podczas Poznań Game Arena.

Drużyny, które podczas drugiego w tym roku sezonu zajęły 1 miejsca, zarówno jeżeli chodzi o LoL-a, jak i CS:GO, otrzymały slot w 16. sezonie ESL Mistrzostwa Polski. Ponadto mistrz League of Legends otrzymał szansę wystąpienia w turnieju OMEN by HP League of Legends Combat, który odbył się 19-22 października w czeskiej Pradze, podczas imprezy FOR GAMES.

ESL Mistrzostwa Polski – drugim dużym turniejem są ESL Mistrzostwa Polski. W 2017 roku rozegrano dwa finały sezonów. Finał sezonu 14 odbył się w dniach 29-30 kwietnia, w katowickiej ESL Arenie, zaś finał sezonu 15, 15-17 września, podczas Festiwalu Gier i Komiksów w łódzkiej Atlas Arenie. Sezon 15 przyniósł za sobą wiele zmian i profitów dla graczy, które są nowością na polskiej scenie esportowej.

Uczestnicy finałów ESL MP mieli okazję rywalizować już nie tylko o pieniądze i zajęcie najwyższych lokat. Zwycięzcy otworzyli sobie drzwi do europejskich rozgrywek. W przypadku League of Legends najlepsza drużyna uzyskała awans do rozgrywek europejskich, drugiej klasy rozgrywkowej w Europie, zaś w przypadku CS:GO triumfatorzy zapewnili sobie miejsce w Mountain Dew League, przedsionku ESL Pro League, najbardziej prestiżowej ligi na świecie.

Sezon 15 EMP był także kamieniem milowym, jeżeli chodzi o wynagrodzenia dla graczy. W przypadku Counter-Strike: Global Offensive każda z drużyn, grająca w fazie zasadniczej (łącznie 8 zespołów), otrzymywała przez okres trzech miesięcy po 5 000 zł miesięcznie (1000 zł dla każdego z zawodników), co w sumie dało zawrotną kwotę 120 000 zł. Podczas finałów w łódzkiej Atlas Arenie pula nagród wynosiła 60 000 zł, co w połączeniu z pensjami dla graczy dało sumę aż 180 000 zł! To pierwsza tak duża pula nagród w krajowych turniejach esportowych w CS:GO!

Pula nagród w przypadku League of Legends wyniosła łącznie 80 000 zł (w tym 50 000 zł w finale). Gracze LOL-a otrzymali gratyfikację finansową, w zależności od miejsca, które uda im się osiągnąć. To przełomowa zmiana zarówno dla polskiej sceny jak i rozwoju esportu w naszym kraju. Dzięki takiej stabilności finansowej gracze mogli skupić się wyłącznie na tym, co dla nich najważniejsze – na grze i podnoszeniu swoich umiejętności.

Go4 – ogromne zainteresowanie towarzyszyło serii turniejów, w których amatorzy i półprofesjonaliści rywalizowali przez internet w najpopularniejsze tytuły esportowe. W 2017 roku, w puli polskich turniejów dla amatorów znalazło się kilkadziesiąt tysięcy złotych.