Rozwiązania mające zmienić nie tylko kuchnię, ale wręcz cały dom w inteligentny system coraz częściej pojawiają się na polskim rynku. Internet stoi na progu IoT (internetu, gdzie sprzęty komunikują się ze sobą), a nadchodząca generacja 5G dynamikę tych trendów tylko przyspieszy.

Najwyraźniej teraz Siemens uznał, że polski rynek dojrzewa do tzw. inteligentnych rozwiązań w domu i zdecydował wprowadzeniu na polski rynek Platformy Home Connect. Zapowiada, że to nie „banalny” pilot do sprzętów, ale „pełne zarządzanie gospodarstwem domowym” w nowym wymiarze wirtualnej rzeczywistości.

„Technologia musi mieć wartość użytkową. My zawsze zastanawiamy się, jaką nową wartość wnieść dla naszych klientów i platforma Home Connect wychodzi właśnie z innowacyjnego DNA Siemensa. Sensory, elektronika, funkcjonalność – to nasze odpowiedzi na najnowocześniejsze trendy. Home Connect to nie pilot zdalnego sterowania. Pilot to już jest banalna technologia. Chcieliśmy stworzyć cały ekosystem, aby klienci mieli wartość dodatkową. Nasza platforma ma łączyć, być pomocna w zarządzaniu sprzętem AGD i nie tylko” – podkreśla Rafał Ruciński z koncernu BSH, do którego należy marka Siemens.

Zaznacza, że Home Connect to pełne zarządzanie gospodarstwem domowym, platforma usług serwisowych i baza danych kulinarnych w jednym. Platforma może być rozwijana – spółki koncernu BSH oferują np. kamery, co daje potencjał rozwijania dodatkowych możliwości technicznych używanych sprzętów domowych. Obok rozwiązań koncernu platforma ma 25 partnerów, których usługi lub produkty współdziałają w ramach Home Connect, w tym Amazon Alexa, czy Nest (czujniki ruchu i dymu).

Przedstawiciele Siemensa deklarują ponadto, że w dobie cyberzagrożeń ochrona platformy i to, jak urządzenia domowe komunikują się w ramach ekosystemu jest gwarantowane. Siemens ma w tym względzie certyfikat bezpieczeństwa danych z systemów bankowości elektronicznej TUV Trust IT.

„W efekcie platforma integruje wachlarz funkcjonalności. Jako jedyni sprawiliśmy, że wszystkie grupy produktowe są wyposażone w Home Connect, niedługo dołączą do platformy roboty sprzątające z kamerami” – deklaruje przedstawiciel BSH.

Chyba nie trzeba wyjaśniać, że kwintesencją inteligentnych rozwiązań domowych, w tym Home Connect, jest korzystanie z rozwiązania wszędzie poza domem, dzięki aplikacji w sprzęcie mobilnym oraz działającym WiFi w domu. Takie sprawy, jak zagotowanie jedzenie lub zaparzenie kawy na 5 min. przed dotarciem do domu, czy sprawdzenie stanu prania mają być standardem.

Ponadto użytkownik może liczyć na powiadomienie na swoje urządzenie mobilne np. o braku tabletek do zmywania lub innych kwestiach, które mają sprawić, że uniknie się nieprzyjemnych niespodzianek z posiadanymi urządzeniami.

Funkcja zdalnego kontaktu umożliwia także dostęp do serwisu i diagnostyki urządzeń. Serwisant podłączy się zdalnie, dzięki WiFi ze sprzętem i sprawdzi, czy wszystko jest z nim w porządku. Siemens udostępni także sklep internetowy z produktami do użytkowania sprzętów w ramach platformy.

Dodatkowym urządzeniem jest Xpect – skaner, który zidentyfikuje, jaki rodzaj plamy znajduje się na tkaninie (jej rodzaj też rozpozna) i wyśle optymalne ustawienia jej usunięcia do pralki. Siemens przygotował to rozwiązanie dla osób, dla których obsługa pralki jest wyzwaniem. Xpect ma być w dalszej kolejności rozszerzony o chłodnictwo – sprawdzi termin przydatności do spożycia, czy zawartość kaloryczną posiłku.

Jak wspominaliśmy wcześniej, Home Connect to nie zamknięty system, ma możliwości skalowania. System umożliwia również tworzenie oprogramowania na platformę przez zewnętrznych deweloperów poprzez Software Development Kit i rozszerzanie możliwości Home Connect poprzez tworzenie kolejnych rozwiązań na bazie udostępnionego fragmentu kodu źródłowego.

Na koniec warto wskazać, że polska część koncernu dołożyła swoją cegiełkę do powstania i rozwoju Siemens Home Connect.W Polsce pracują zespoły digital i innovation BSH, które mają wkład w rozwiązania cyfrowe platformy.

„Jesteśmy dumni z tego i zawsze to podkreślamy” – podsumowuje Ruciński.